Rozhovor s doc. Lysým: ,,Sníval som, že dám víťazný gól na Olympijských hrách..."



,,Oslovujú ma filozofi, napríklad A. N. Whitehead neopakovateľne interpretuje dejiny (aj po Hegelovi) ako cestu k slobode, ako proces ako oslobodzovanie. Od nánosov minulosti, predsudkov, stereotypov, od znásilňovania človeka človekom, k sebazdokonaňovaniu. Byť dobrý znamená byť lepší, ale je to aj o poznávaní, poznaní. Sloboda svedomia, slova (Spinoza o slobode ako poznanej nevyhnutnosti), nádherný text zanechal I. Berlin."


2. Vašim odborom je politológia. Čím si Vás získala a prečo sa jej venujete?
Je to vášeň, politológia vyžaduje pasionárnosť, nesmierne ma zaujíma čo bude, čo nás čaká, kam smerujeme."
3. Akú najzaujímavejšiu osobnosť z oblasti politológie ste stretli a čím Vás zaujali?4. Pre študentov ste známi svojimi skvelými stykmi a známosťami. Ako a kde získavate tieto kontakty?
6. Čo si myslíte o fráze ktorú používajú modelky v súťaži Miss, citujeme: „Najviac si želám svetový mier“? 
7. Do akej miery je podľa Vás možné vytvoriť takzvaný dokonalý respektíve utopický systém/svet.9. Aký bol Váš najväčší detský sen?
10. Povedali by ste o sebe, že ste konzervatívny, liberálny alebo demokratický typ rodiča a starého rodiča?
11. Využívate alebo ste niekedy využili svoje vedomosti vo svojej rodine a vo výchove svojich detí?
12. Môžete nám povedať niečo o tom ako ste spoznali svoju manželku?
13. Už druhý rok (aspoň čo sme my osobne videli a zažili) ste najväčší Parketový lev na Katedrálkach občiankárov a Vaše tanečné kreácie sú vždy pestré a nezabudnuteľné. Odkiaľ na tie nápady chodíte? 14. Ste jeden zo zakladateľov Unique. Ako vznikol nápad vytvorenie Unique a ako to vtedy vyzeralo?
15. Čo sa týka literatúry aký je Váš obľúbený autor a prečo?
  • štúdium: Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, Slovenská republika (odbor: politológia a sociológia)
  • životné motto: ,,Napriek všetkému."
  • Čím by Vás študenti potešili?: kolegiálne a korektné správanie so študentmi 
  • guilty pleasure: politika (smiech)


1. Ako dlho už pracujete na našej katedre a aká bola Vaša cesta na pozíciu vysokoškolského učiteľa?
,,Na výberové konanie, ktoré vypísala fakulta som sa prihlásil v roku 1995. Predtým som učil na Filozofickej fakulte UK. Vyštudoval som politológiu a sociológiu. Boli sme s kolegami tretím ročníkom, ktorý začal túto disciplínu v Československu študovať, zároveň sme boli posledným ročníkom. Bratislavská katedra politológie bola prvým vysokoškolským pracoviskom, kde sa politológia začala študovať a kde vyšla aj prvá učebnica politológie u nás. Prednášal nám prof. Škaloud (utorok ráno od siedmej) v roku 1970. V ročníku sme boli piati, bolo to exkluzívne štúdium. Traja sme začali potom učiť, kolega Mojžita je teraz veľvyslancom v Bielorusku."

,,Môj učiteľ dejepisu profesor Kováčik na strednej škole prišiel za mnou, keď sme si mali vyberať vysokú školu a povedal mi, že má pre mňa konečne kombináciu, ktorá by sa mi hodila a páčila. Vybral mi politológiu a sociológiu na Filozofickej fakulte v Bratislave. Áno, bol to stredoškolský
učiteľ, ktorý ma získal pre dejepis, spoločenské vedy vôbec, som mu za to vďačný. (úsmev)

,,Učili ma všetci, kto sa zaslúžili o založenie tejto disciplíny, Profesori Škaloud, Pecka, Fibich. Štúdiu so svojim podpisom mi poslal Sartori. V Bratislave prednášal Daniel Bell, vzrastom malý, ohlasom diela veľký. Zoznámil som sa s profesorom Arnasonom z Karlovej univerzity, teším sa z priateľstva strednej a nastupujúcej generácie spoločenských vedcov, Mareka Hrubca, Michaela Hausera (kolega z Pedagogickej fakulty Karlovej univerzity v Prahe), spolupracujeme s partnerskou katedrou v Brne, s doc. Goňcovou. Nie vždy sa doceňuje fakt, že filozofia sa musí v prvom rade vyrovnať so súčasnosťou, teda aj s politikou, spolupracujem s prof. Šmajsom. Bez filozofie to nejde. Považujem sa za žiaka profesora Cígera, vynikajúceho slovenského filozofa, ktorý učil Francúzov čítať Descartesa, vážim si aj našich mysliteľov, profesorov Lešku, Mistríka, Novosáda, Marcelliho, Marcelu Gbúrovú, Mira Pekníka, Marinu Čarnogurskú ale neslobodno zabudnúť na kolegov z katedry Braňa, Natašu, Katku, Dášu, Vlastu, sú to osobnosti. Študentov na katedre považujem za kolegov, bez rešpektu k študentom a študentkám sa humanitné vedy rozvíjať nedajú. Odmietam hľadiská, ktoré akoby vytláčali humanitné vedy mimo záujem spoločnosti. Ale tých osobností bolo samozrejme ďaleko viac."

,,Nemyslím si to. (úsmev) Vážim si ľudí. V prvom parlamente po vzniku Slovenskej republiky boli tuším piati poslanci, ktorých som učil. Na našej katedre sme mali, ak to spočítam za obdobie, čo som na fakulte, asi polovicu parlamentu. Kontakt s politikou musí byť bezprostredný, iba tak zistíme rozdiel medzi realitou a jej obrazom."
5. Čo pre Vás osobne znamená pojem sloboda?
,,Oslovujú ma filozofi, napríklad A. N. Whitehead neopakovateľne interpretuje dejiny (aj po Hegelovi) ako cestu k slobode, ako proces ako oslobodzovanie. Od nánosov minulosti, predsudkov, stereotypov, od znásilňovania človeka človekom, k sebazdokonaňovaniu. Byť dobrý znamená byť lepší, ale je to aj o poznávaní, poznaní. Sloboda svedomia, slova (Spinoza o slobode ako poznanej nevyhnutnosti), nádherný text zanechal I. Berlin."

,,Priznám sa, že nepozerám tieto súťaže, ale ja si skutočne želám mier na svete. (úsmev)"

,,Spomínam si, že vyše tridsať rokov sa našej Univerzite hovorí a tom, aby bol sabath year, aby bol vysokoškolský učiteľ povedzme každý šiesty rok „oslobodený“ od pedagogických povinností, aby sa venoval prednostne vedeckým záujmom. Ale želám Vám, ktorí nás vystriedate na katedrách a iných vedeckých pracoviskách, aby sa táto utópia naplnila. Ale teraz vážne. Utópií je mnoho. Platónova bola, aby sa verejné záležitosti na svete zverili triede inteligentných a vzdelaných vedúcich osobností. Práve sa rúca trhová utópia, že zmiznú byrokratické prekážky slobodnému podnikaniu. Vlády prídu o väčšinu svojich funkcií, bude trestať iba iba zločin, zabezpečí vymáhateľnosť zmluvných vzťahov a národnú obranu. Svet zbavený umelých zábran sa industrializuje bude prekvitať. Existuje náboženská utópia, zelená utópia, technologická utópia, ale aj civilizovaná rovnostárska kapitalistická utópia. Sen behavioristov o zmene ľudskej povahy zrejme preháňa možnosti vedy. V Troch sestrách nechal Čechov odpovedať baróna Tuzenbacha na Veršininove utopické sny: ,,Dobre, možno budeme lietať balónmi, strih saka bude iný, objavíme, alebo možno vytvoríme šiesty zmysel, neviem. Ale život zostane rovnaký – neľahký, pný neznáma a šťastný. Rovnako ako dnes, za tisíc rokov budú ľudia vzdychať a hovoriť: och, aký je život ťažký. A stále ich bude desiť smrť a nebudú chcieť umierať."

Osobné otázky
8. Keď si chcete oddýchnuť a relaxovať sa od pracovnej činnosti, akým spôsobom trávite svoj voľný čas?
,,Musím sa priznať, že keď máme voľný čas (to zrejme hovorím aj za kolegov), tak píšeme... Ale máme tri vnučky Leu, Silviu, Magdalénu a vnuka Olega. Máme papagája a Rheu, asi najlepšieho, najkľudnejšieho a najmierumilovnejšieho vlčiaka na svete. (úsmev)"

,,Chcel som zvíťaziť na Olympijských hrách vo futbale, sníval som, že dám víťazný gól...(úsmev)" 

,,Doma mi hovoria, že mám tendenciu rozmaznávať. Tak neviem, či je to konzervatívne, asi nie, ale nie je to ani liberálne a zrejme ani demokratické, tak je to s klasifikačným myslením. Zrejme nefunguje všade a vždy, ale to sme opäť pri filozofii."

,,Spomínam si pri tejto otázke na Einsteinovu odpoveď (aj on ju dostal, nielen ja). Nakoniec ostáva príklad..."

,,Spoznali sme sa na fakulte a zobrali sa ešte počas štúdia, aj preto som ako chlapec zo Spiša zostal v Bratislave. Pravdou je ale, že som sa zaľúbil a spoznávam ju doteraz. Ale stále je to zážitok. (úsmev)"

,,Naša katedra je dračím spoločenstvom, spoznávame sa aj v neformálnych rozhovoroch a atmosféra na katedrálkach sa prenáša aj mimo nej. Náš vzťah k Vám je otvorený, každý z nás učiteľov je iný, ale jedno máme spoločné, sme tu kvôli Vám. (úsmev) Ale ja tancovať neviem a ani spievať. Fakt. (úsmev)"

,,Vysokoškolská Bratislava bola vtedy klubová, klubmi sa to doslova hemžilo. Nezabúdajte, že to bolo po šesťdesiatych rokoch, Všetci chceli mať kluby a preto sme na ŠD Ľ. Štúra založili náš. Získali sme podporu rektora a teším sa si, že to funguje doteraz."

,,Mám rád Mira Válka, Karla Krausa, Gabiku Rothmayerovú, Laca Novomeského, Ludvíka Kunderu, ale aj mnohých a mnohých ďalších. Tento chór skvelých ľudí ma učí mať rád slovo, ktoré vie pohladiť. (úsmev)"

Krátka vizitika 


rozhovor pripravila: Gabi
Odpovede rozhovoru spísal sám doc. Lysý, v prepise nič nezmenil.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Auto Scroll Stop Scroll