Neznáme náboženstvá: 2. časť

Vo svete existuje množstvo náboženstiev, ktoré pre nás ako Európanov nie sú toľko známe. V tejto mini sérii Vám prinášame zaujímavosti o takýchto menej známych náboženstvách, ktoré neskôr môžete využiť aj pri štúdiu. Minule sme nakukli do bývalej Perzie, dnes to bude Japonsko!

Šintoizmus








Zrod náboženstva: približne 660 p.n.l.- zmienky o ňom sa nachádzajú v prvých japonských zbierkach Nihoshoki a Kojiki.

Ide o animistické náboženstvo, preslávilo sa predovšetkým počas obdobia japonského militarizmu a druhej svetovej vojny.

Základom náboženstva je viera v to, že každá živá alebo neživá vec má svoje kami.

Kami - v preklade znamená boh/duch, je akoby duševnou silou toho daného predmetu, každý predmet má svoje kami (kameň, strom, rieka, hora - ale existujú aj kami podľa hlbšej mytológie napr. Amatheratsu - bohyňa slnka), kami môže ľuďom zabezpečiť prosperitu, ale aj ich potrestať, preto všetky kami boli uctievané. Často krát sa im stavali rôzne svätyne.
Kameň a strom, miesto kde sídli kami, je označenéyorishiro provazom

Kami sa objavujú aj v japonskom mýte stvorení sveta, kde kami Amenominakanushi, je praotec všetkých kami a stvoriteľ. V západnom ponímaní by bolo možné ho zameniť za Boha. Veľmi zjednodušene, ten stvoril rôzne stupne a druhy kami - medzi nim Izanamiho a jeho sestru Izanami. Tí spolu (boli to milenci) stvorili osem veľkých japonských ostrovov. 
(Hovorím, je to extrémne stručne - ak by mal niekto záujem o celý príbeh tak ten sa nachádza v zbierke Kojiki, ktorá nedávno vyšla aj v slovenských kníhkupectvách alebo je ju možné nájsť na webe).


Amaterasu ( v pravo) a Izanagi a Iznaami


Obrady a uctievanie kami sa koná buď súkromne doma (v malých domácich svätyniach Kamidana) alebo v svätyniach. Mnoho krát sa miestom uctievania stáva aj miesto v prírode, kde má sídliť tá ktorá kami. Okrem uctievania Japonci usporadúvajú množstvo festivalov, ktoré majú osláviť kami, v podstate každé mesto má svoju kami a buď jeden alebo viac krát ročne sa tu koná festival so sprievodom, na ktorom sa často krát podieľajú domáci obyvatelia.



Šintoistický kňaz a svätyňa v Itsuku- shima

Rituály pri vstupe do svätyne: Omairi: je to súbor pravidiel, ktoré by mali byť dodržiavané pred vstupom do svätyne, patrí sem napríklad poklona pred vstupom, umytie rúk, ako prejav očisty, zvonenie na zvon, dodržiavať ticho.
                                               Harae je každodenný rituál pri ktorom šintoisti obetujú svojim kami určité veci: Shinsen (jedlo), Tamagushi (vetvičky), Shio (soľ), Gohan (ryža) a Sake (ryžové víno).
Významnú úlohu plní talizmany, ktoré majú ochrániť ich majiteľa alebo im priniesť šťastie.

Očista
Matsuri: je to termín označujúci zväčša japonské šintoistické festivaly, ktorých cieľom je vzdať česť kami.


Gion matsuri a Ohara matsuri


Pikoškou je, že Shintó bolo dlhodobo v Japonsku na vedľajšej koľaji, náboženstvom vládnucej vrstvy bol budhizmus. To sa však zmenilo pred druhou svetovou vojnou kedy Japonsko ovládané militarizmom chcelo zdôrazniť vlastné tradície.

Zdroje: Keen, M.: Svetové náboženstvá. Bratislava: Ikar, 2002.


Pripravila: Kristína Valášková

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Auto Scroll Stop Scroll