Možno
ste viacerí postrehli, že sa v priestoroch našej školy uskutočnila
diskusia na tému Extrémizmus. V spolupráci katedry histórie a katedry
občianskej a etickej výchovy sme sa pokúsili o niekoľko podnetných
zhrnutí súčasnej situácie, novovzniknutých problémov a alternatív do
budúcnosti.
V posledných mesiacoch pozorujeme na Slovensku, ale i vo svete nárast extrémizmu, xenofóbie, ale i radikalizovanie politiky. Ako študenti katedier histórie a občianskej výchovy sme sa rozhodli zorganizovať akademickú diskusiu, v ktorej sme sa zaoberali práve týmito otázkami. Myslím si, že sa nemôžeme tváriť, že sa nás spoločenské dianie netýka. Práve vzhľadom na povolanie, ktoré by sme raz chceli robiť, budeme musieť kriticky prehodnotiť ako formovať mladú generáciu, ako formovať medzi-predmetové kritické myslenie a taktiež vedomosti o minulosti, ktoré nás a našich budúcich študentov môžu v mnohom poučiť.
V posledných mesiacoch pozorujeme na Slovensku, ale i vo svete nárast extrémizmu, xenofóbie, ale i radikalizovanie politiky. Ako študenti katedier histórie a občianskej výchovy sme sa rozhodli zorganizovať akademickú diskusiu, v ktorej sme sa zaoberali práve týmito otázkami. Myslím si, že sa nemôžeme tváriť, že sa nás spoločenské dianie netýka. Práve vzhľadom na povolanie, ktoré by sme raz chceli robiť, budeme musieť kriticky prehodnotiť ako formovať mladú generáciu, ako formovať medzi-predmetové kritické myslenie a taktiež vedomosti o minulosti, ktoré nás a našich budúcich študentov môžu v mnohom poučiť.
V
rámci diskusie sme oslovili viacerých pedagógov z oboch katedier,
a napokon sa diskusie zúčastnil prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc. a PhDr. Mária
Tonková, CSc. z katedry histórie. Myslím, že aj
vzhľadom na nižší počet diskutujúcich sme splnili naše pôvodné ciele. Odnášame
si niekoľko vízii a dosiaľ otvorených alternatív do budúcnosti. Je dôležité
zamýšľať sa nad tým, čo sa okolo nás deje, pretože žijeme v spoločnosti,
ktorá sa každý deň formuje a ako zhodnotil prof. Mistrík, zabúdame na
základné otázky. Chceme vôbec demokraciu? „Naše postoje formujú atmosféru medzi
ľuďmi, atmosféru v školách aj mimo nich. Vášne, ktoré okolo nás vypukli
nie sú len súčasťou politiky, sú súčasťou celkovej atmosféry v krajine
a sú súčasťou každého jedného z nás.“ Preto je dôležité vrátiť sa
k základným hodnotám a možno si uvedomiť, aký je rozdiel medzi
demokraciou, ktorá čelí kritike a pochybnostiam každý jeden deň
a medzi radikálnymi ideológiami, ktoré sa nám zdajú príťažlivé vzhľadom na
celkové sklamanie, ale nevedú nikam. Ako základný pojem diskusie sme sa snažili
definovať, čo je to vlastne extrémizmus. Ako to už býva, nenašli sme jednoduchú
poučkovú odpoveď, ktorá by dokázala vystihnúť, o čo ide. Tak ako je
zložitý problém vzrastajúceho extrémizmu, je aj ťažšie si ho definovať.
Z výroku Prof. Mistríka som si však zapísala krátku myšlienku, kedy
definoval extrémizmus ako tlak, narúšanie určitých zaužívaných noriem, ktorý je
extrémom či už na pravej alebo ľavej strane, narúša demokraciu a utláča
ľudské práva alebo práva vybraných skupín ľudí. Ak by sme ho aplikovali na
domácu situáciu, hľadali sme dôvody, prečo sa stáva pre ľudí inšpiratívnym. Prečo
zaznávame normy a odkláňame sa od zaužívaného? Jednoduchou, priamou
odpoveďou bolo, že „ľudia sú hladní“. Vzdialenejšie regióny Slovenska sa pomaly
menia na hladové doliny s vysokou nezamestnanosťou, rastie v nich
beznádej a hnev. V danej situácii sa odkláňajú od toho, čo im
situáciu nedokáže zlepšiť a vidia šancu v politicky extrémne
orientovaných stranách. Nepochybne, dospeli sme aj k otázke vzdelávania
a tomu, do akej miery môžu spoločenské vedy ako občianska výchova alebo
dejepis zlepšiť povedomie mladých ľudí. Diskutovali sme o stave školstva
a z hodnotenia Dr. Tonkovej by som zdôraznila základné myšlienky,
ktoré hovoria o tom, že dejepis v súčasnej podobe nezmôže nič. „Tak
ako je postavený vzhľadom na osnovy a ostatné faktory, nedokáže zmeniť
súčasnú situáciu.“ V súčasnosti boli práve dejepis aj občianska výchova
obviňované z toho, že sa na základných a stredných školách
nedostatočne venujú otázkam fašizmu a extrémizmu. Dr. Tonková dodáva, že
„dejepis a občianska výchova to ale nezachránia. Vyzerá to, akoby sa za 25
rokov nič neurobilo, akoby sme sa nikam neposunuli a prešľapovali na
mieste, ale to nie je pravda.“ Z diskusie vyplynulo viacero návrhov do
budúcnosti, medzi inými aj možnosť pozrieť sa a učiť o fašizme
s ohľadom na opačnú stranu. Skúsiť sa na tieto veci pozrieť aj
z pohľadu jeho zástancov, a tak sa snažiť poukázať na dôsledky, ku
ktorým sme sa v minulosti dopracovali a kam môžeme smerovať aj
v budúcnosti. Je dôležité viesť diskusiu, všímať si názory
v spoločnosti a snažiť sa spoločne argumentovať a hľadať nové
riešenia. V závere diskusie vyjadrili prítomní potrebu zaoberať sa
spoločenskými potrebami, pretože „napriek tomu, že nemáme ilúzie, treba niečo
robiť, na to sme tu.“
Za
organizátorov by som sa chcela poďakovať všetkým zúčastneným a dúfame, že v budúcnosti
sa na pôde našej školy uskutoční viacero podobných besied alebo diskusií.
- pripravila a napísala: Lucka Hlavatá
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára