K téme štrajk môžeme nájsť mnoho rôznych článkov, vyjadrenia organizátorov štrajku, postoj medií i politikov.
My sme sa rozhodli obrátiť sa na osobu v rámci našich študentských radov a položili sme jej pár otázok k tejto problematike.
Žena, 28, 2mPSAN
1. Koľkých akcií v rámci štrajku si sa zúčastnila?
1. Koľkých akcií v rámci štrajku si sa zúčastnila?
V rámci demonštrácie učiteľov som sa zúčastnila troch
štrajkov – úplne prvého 25.01., na Filozofickej fakulte 08.02., kde vznikla
Iniciatíva vysokoškolských učiteľov, ktorí preberajú štafetu po ISU a 11.02. na
ZRPŠ (Začnime Riešiť Predovšetkým Školstvo).
2. Čo ťa na štrajku najviac teší? Čo ťa najviac
prekvapilo? A čo ťa najviac sklamalo?
Čo ma teší? Všade sa hovorí, že učiteľ by mal byť po
rodičoch vzorom pre deti a práve týmto konaním nám učitelia ukázali, aby sme sa
nebáli bojovať za svoje práva. Štrajku sa zúčastnilo oveľa viac ľudí a zapojilo
oveľa viac škôl, ako sa predpokladalo. Prekvapilo ma, že aj napriek zatvoreným školám
a trom týždňom štrajku, NR SR aj napriek tomu odmietla podniknúť kroky ku
zmene. Sklamalo ma, že aj napriek ostrému štrajku veľmi veľa škôl otvorilo
svoje brány a začalo sa vyučovať už na druhý, resp. tretí deň. Viem si
predstaviť, že práve na toto vo vláde čakali a dúfali, že to rýchlo vzdáme.
Plne rešpektujem a chápem učiteľov a učiteľky, ktorí(é) žijú z výplaty do
výplaty a naozaj si nemôžu dovoliť ani PN-ku, nieto ešte štrajkovať! Keďže
finančné ohodnotenie učiteľov je naozaj tak smiešne nízke, nemožno to nikomu
zazlievať. No motto ISU znie: „Vydržíme!“ a „Nie je nám to fuk!“
3. Aké sú hlavné ciele, ktoré chcú byť štrajkom
dosiahnuté? Čo si o tých cieľoch myslíš?

Vyhlásením
štrajkovej pohotovosti vládu SR a Národnú radu SR opätovne vyzývame, aby
neodkladne:
-
legislatívnymi opatreniami zabezpečila zvýšenie tarifných platov všetkých
pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve
o 140 eur od 1. februára 2016 a o 90 eur od
1. januára 2017;
-
navýšila rozpočty MŠVVaŠ SR a MV SR na rok 2016 celkovo
o 400 miliónov eur s cieľom vyrovnať existujúce rozdiely vo
vybavenosti škôl didaktickými
prostriedkami a zabezpečila tak rodičom a ich deťom rovnaké podmienky
v prístupe k vzdelaniu;
– prijala novelu zákona č. 317/2009, ktorou
by opätovne zaviedla možnosť získavať kredity overením kompetencií, zrušila
sedemročnú obmedzenú platnosť kreditov, obnovila možnosť získavať kredity za rozširujúce štúdium,
štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity, a súčasne zaviazala ministra
školstva, vedy, výskumu a športu vytvoriť komisiu za účasti stavovských a
profesijných organizácií v školstve, ktorá by komplexne prehodnotila
systém kontinuálneho vzdelávania a menovaný zákon s prihliadnutím na
analýzu súčasného stavu a najlepšej praxe v zahraničí.“ (http://isu.sk/manualy/vyhlasenie-strajkovej-pohotovosti/)
A čo si o tom myslím?
PLNE PODPORUJEM VŠETKY POŽIADAVKY. Nie je sa nad čím zamýšľať a každý, kto v
školstve pracuje alebo pracovať chce, vie, o čom je reč.
4. Nemáš pocit, že štrajk učiteľov pred voľbami je
akýmsi spôsobom snaha o zamiešanie kariet vo voľbách niektorej politickej
strany? (svoju odpoveď aj zdôvodni)
Vôbec si to nemyslím! Zastávam názor, že „Kedy, keď nie
teraz? Kto, keď nie my?“ a tak isto si myslím, že NIKDY nebude vhodný čas na
štrajk učiteľov. Viackrát zaznelo, že ani jeden z členov ISU nie je nijakým
spôsobom angažovaný v politike, celá demonštrácia vznikla bez podpory, všetko
išlo z finančných prostriedkov samotných organizátorov. Tu nie je „komu“ miešať
karty, lebo politické strany si samé navzájom miešajú karty.
5. Do akej miery sa do štrajku zapája Pedagogická
fakulta z tvojho pohľadu?

6. Ako môžeme prispieť my, študenti pedagogickej
fakulty, k rozvoju slovenského školstva a k samotnému štrajku?
Pomôcť môžeme už len samotnou prítomnosťou na
demonštráciách. Zapájaním sa do aktivít, ktoré organizujú študenti v združení
„Ďakujeme, že vieme“, vyjadrením podpory všetkým pedagógom, atď - kreativite sa medze nekladú :-) Je nás málo
počuť, ľudia medzi sebou na námestí hovoria o nás, o študentoch a vkladajú do
nás nádeje. Dajme o sebe vedieť, zmobilizujme sa s ostatnými fakultami. Keď učiteľov
mohlo byť vyše 16500 (PROSÍM, ČÍSLO SI OVER!!), nás môže byť ešte viac! :-)
7. Vidíš výsledky štrajku v pozitívnom svetle?
Myslíš si, že Iniciatíva slovenských učiteľov dokáže zmeniť podmienky
a zdvihnúť o niečo úroveň školstva v Slovenskej republike?
Áno, nádej umiera ako posledná :-) Treba myslieť
pozitívne, môžeme len získať!!
Touto cestou by som sa rada poďakovala za poskytnuté odpovede na naše otázky. :)
Odpovede nie sú oficiálnym vyjadrením žiadnej skupiny, katedry, študentskej alebo zamestnaneckej časti AS PdF UK.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára