1. Z akých dôvodov ste išli do
Lotyšska a na ako dlho?
„Odpovedať budem v poradí ako
bola položená otázka. Dôvody boli asi také, že ešte v roku 2012 som bola
v Lotyšsku na Daugavpilskej univerzite v rámci projektu, ktorý bol
zameraný na globálne vzdelávanie na vysokých školách. Tento projekt
organizovala platforma mimovládnych organizácií, Nadácia Pontis, ktorá oslovila
pedagógov z vysokých škôl. Vzhľadom k tomu, že som sa venovala
problematike globálneho vzdelávania cez mimovládnu organizáciu Človek
v ohrození, kde som participovala na príprave Stratégie globálneho
vzdelávania pre základne a stredné školy (ktorá bola schválená vládou Slovenskej republiky), ako
aj spoluautorsky a gestorsky na vydaní viacerých publikácií, využila som
ponuku a rozhodla som sa ísť do Lotyšsku, na Univerzitu v Daugavpilse.
Zaujalo ma, že táto univerzita, hoci Daugavpils nie je hlavné mesto, mala zaujímavý študijný program. Ten spočíval
v tom, že okrem pedagogického zamerania otvorila univerzita viacero
ústavov alebo inštitútov, pričom jeden z ústavov je zameraný priamo na globálne
vzdelávanie a trvalo udržateľný rozvoj. V roku 2012 som absolvovala
vedecko-odbornú pracovnú cestu na Ústav globálneho vzdelávania a trvalo
udržiavateľného rozvoja Daugavpilskej univerzity. Počas môjho krátkeho pobytu
ma pozvala na stretnutie dekanka fakulty,
prof. Elena Davidova. V rámci neformálneho (asi dvojhodinového rozhovoru)
sme otvorili viacero otázok vzájomnej budúcej medziuniverzitnej spolupráce,
najmä možností učiteľskej a študentskej mobility (ERASMUS). Stretnutie
bolo veľmi príjemné. V tom čase som netušila, že o dva roky sa na
pôdu univerzity vrátim - v rámci programu Erasmus na prednáškový pobyt. Po
návrate som navrhla (na našej fakulte za
katedru etickej a občianskej výchovy je koordinátor pre Erasmus prof.
Mistrík) uzavrieť zmluvu s Univerzitou v Daugavpilse. Potom už boli dvere
otvorené aj na učiteľskú mobilitu a pochopiteľne neskôr aj na študentskú.
Tak, to je odpoveď na prvú časť otázky.
Čo sa týka otázky, na ako dlho som bola na prednáškovom pobyte - bol
to pracovný týždeň v letnom semestri AR 2013/2014 (od 7. apríla do 12. apríla
2014). Snáď by som doplnila ešte zaujímavosť, že na Daugavpilskej univerzite sú
oficiálnymi vyučovacími jazykmi lotyština, angličtina a tiež ruština. „Oprášila“
som znalosti ruského jazyka
a prednáškový pobyt som absolvovala v ruštine. Bolo to pre mňa
jednoduchšie. (úsmev)“
2. Aký ste tam mali program
v rámci celého pobytu?
„Dohodnúť učiteľskú mobilitu
s partnerskou univerzitou je proces. Najskôr musíte ponúknuť témy
prednášok a nechať si ich schváliť na partnerskej univerzite.
Z ponuky tém, ktoré som poslal, bol záujem o nasledovné témy: Systém
vzdelávania v Slovenskej republike a reformné zmeny po roku 2008
v oblasti vzdelávania, Školský predmet etická výchova, jeho história,
ciele, obsah, formy a metódy výchovy k prosociálnosti, Kam smeruje
výchova k občianstvu po rozdelení Českej a slovenskej republiky
a Etická výchova ako projekt španielskeho profesora Roberta Roche Olivara.
Takže tieto štyri témy (8 hodín) boli vybrané v rámci týždňa učiteľskej
mobility na Daugavpilskej univerzite.
To sa týkalo zamerania prednášok. Môžem
ešte spomenúť, aká bola organizácia
môjho krátkodobého pobytu, čo som zažila, aký som mala program. Bola náhoda, že
práve v čase môjho pobytu organizovala Daugavpilská univerzita Medzinárodnú
vedeckú konferenciu, ktorá bola zameraná na problematiku trvalo udržateľného
rozvoja. Pripravila som stručnú informáciu o spolupráci
s mimovládnymi organizáciami na Slovensku v oblasti modelových globálnych
škôl a vystúpila som v jeden zo sekcií. Čiže, po dopoludňajších
prednáškach pre bakalárov a magistrov sa 9.4.2014 popoludní začínalo
oficiálne otvorenie spomínanej konferencie. Na ďalší deň som si vybrala sekciu,
ktorá mi bola témou blízka, a ktorá
sa venovala vzdelávaniu v oblasti globálneho a rozvojového typu
vyučovania. V sekcii som vystúpila s príspevkom o Modelových globálnych
školách na Slovensku. Považujem túto možnosť za prínosnú pre obe strany. Okrem
učiteľskej mobility som absolvovala aj odborný program, ktorý bol bohatý na
nové informácie. Navyše, v stredu, keď sa otvárala konferencia, bola večer
recepcia pre domácich a zahraničných účastníkov tejto konferencie, v hoteli
Latgola, kde som bola ubytovaná. Potešila som sa, že sa z hotela nemusím
presúvať, keďže v tom čase bola v Lotyšsku na naše pomery veľká zima -
okolo 0 alebo 2oC. Považovala som za česť, že ma osobne organizátori
konferencie pozvali na recepciu, lebo mi umožnili uskutočniť množstvo neformálnych
rozhovorov. Mohla som sa porozprávať s pedagógmi z univerzity, ale
aj s odborníkmi zo zahraničia, či samotnými študentmi Daugavpilskej
univerzity. Tí sa podieľali na organizovaní recepcie. Tým, že som s nimi už od
utorka mala prednášky, tak ma spontánne odviedli k svojmu stolu a diskutovali
sme o témach, ktoré sme nestihli analyzovať počas prednášok. Úprimne
povedané, prekvapil ma spontánny záujem zo strany študentov o dianie na
Slovensku, ako u nás prebieha kurikulárna reforma vo vzdelávaní, aký je
obsah pregraduálnej prípravy budúceho učiteľa. Príjemný pocit som mala
z autentického, nehraného záujmu študentov poznávať podmienky života ľudí
v iných európskych krajinách. (úsmev)
Ďalší deň (štvrtok podvečer)
usporiadali organizátori konferencie exkurziu po meste, čo som veľmi uvítala. V
roku 2012 som počas večerných prechádzok spoznala mesto z pohľadu
jednotlivca a prostredníctvom internetu. Avšak program organizátorov
konferencie nám ukázal Daugavpilskú univerzitu a mesto pohľadu toho,
čo považujú za hodnotné a cenné, na čo sú najviac hrdí. Boli sme
v Daugavpilskej pevnosti, ktorá vytvára históriu mesta Daugavpils
z čias Napoleónskych vojen, kedy sa táto pevnosť budovala. Údajne
v tomto období začína vznik mesta. Znamená to, že Daugavpils nemá hlbokú
históriu. Má okolo 100 tisíc obyvateľov, čiže je to druhé najväčšie mesto
v Lotyšsku, hneď po Rige. Riga ma 750 tisíc obyvateľov a je hlavným
mestom Lotyšska. A keď si zoberieme, že celé Lotyšsko má okolo 2,2 milióna
obyvateľov, tak aj tých 100 tisíc obyvateľov Daugavpilsu predstavuje veľké
mesto.
Isť do Daugavpilskej pevnosti aj so
sprievodcom bolo veľmi zaujímavé. Obzvlášť ma zaujalo, že asi pred rokom
v priestoroch pevnosti otvorili Múzeum Marka Rothka, ktorý je svetoznámy
umelec, maliar, žijúci v Amerike, ale rodák z Daugavpilsu. Keď bol malý,
vysťahovali sa jeho rodičia do Ameriky. Neopakovateľným
zážitkom bol pre mňa samotný fakt, že som mala možnosť pozrieť si autentickú
tvorbu Marka Rothka a cítiť hrdosť Lotyšov a daugavpilsčanov na
svojho rodáka. (úsmev)“
3. Čo Vás počas krátkeho pobytu (okrem
spontánneho záujmu študentov) milo prekvapilo?
„Čo sa týka príjemných zážitkov
a postrehov, tak to bolo samotné mesto Daugavpils – ako je štruktúrované a organizované, že
je to mesto multikultúrne. Je otvorené a priateľské.
Prijíma spontánne inakosť. Spôsobila to kultúrna rôznorodosť obyvateľov
Daugavpilsu. Napríklad, v tomto meste, ktoré sa nachádza juhovýchodne od
Rigy (Riga sa rozprestiera na severe krajiny, pri Baltickom mori), je aj
percentuálne národnostné zloženie mesta zaujímavé. Napríklad Lotyši netvoria
ani celú jednu pätinu obyvateľstva. Je ich okolo 18% a Rusov je viac ako
50% obyvateľstva. Poliakov je tam pomerne veľa, pretože krajina aj mesto
vzniklo po delení Poľska v roku 1772. V Daugavpilse je pomerne silná
poľská komunita. V súčasnosti je to
asi 15% obyvateľov, čiže takmer toľko, koľko je Lotyšov.
Čo ďalšie ma zaujalo, je náboženské
zloženie a otvorenosť voči vierovyznaniu. Každá viera má svoj chrám. Na pomerne
malom území mesta sa nachádza pomerni veľa cirkevných chrámov. Väčšina
obyvateľstva sa hlási k pravoslávnej cirkvi, lebo tu žije (ako som
spomínala) okolo 52% Rusov. Je to logické. K pravoslávnej cirkvi sa hlási
veľa Bielorusov. Ďalší obyvatelia Daugavpilsu, sa hlásia skôr k etnickej
skupine Latgalov. Sú prevažne rímski katolíci. V centre mesta sa nachádza
najväčší a najmodernejší hotel Latgola. Napríklad ale Lotyši,
ktorí žijú mimo Daugavpilsu, čiže žijú v iných regiónoch Lotyšska, sa
hlásia k evanjelikom. K rímskym katolíkom, lebo aj rímsko-katolícky kostol
je v Daugavpilse, sa hlásia tiež Poliaci a Litovci. Príjemne na mňa
pôsobil tolerantný duch mesta charakterizovaného rôznorodosťou kultúr.
Už som spomínala záujem zo strany
pedagógov a študentov o moje prednášky. Príjemné bolo poznanie, že
študenti Daugavpilskej univerzity sa aktívne zúčastnili Medzinárodnej vedeckej
konferencií, ktorú organizovala fakulta a univerzita. Myslím si, že v našich
podmienkach nie je až také bežné, aby pedagógovia vnímali svojich študentov ako
partnerov a dali im príležitosť, aby mohli prezentovať svoje odborné príspevky
aj na medzinárodných fórach. Resp. naši študenti nie sú zainteresovaní na
aktivitách podobného charakteru. Študenti v Lotyšsku sú motivovaní
v hodnotení. Za aktivity získavajú
body, ktoré im umožňujú postúpiť ďalej do magisterského štúdia. Štúdium
v Lotyšsku je dvojstupňové, ako u nás. (Lotyšsko je tiež členským
štátom Európskej únie). Avšak bakalárske štúdium je štvorročné a v magisterskom
štúdiu pokračujú ešte dva roky. Ukončenie bakalárskeho štúdia im dáva
príležitosť uplatniť sa v praxi - môžu pracovať ako vychovávatelia
a učitelia v materských a základných školách. Učiť na stredných
školách a gymnáziách môžu až po absolvovaní magisterského štúdia. Magisterské
štúdium nie je vôbec ľahké a už vôbec nie je jednoduché sa naň dostať. Na
magisterské štúdium sa robia prísne prijímacie pohovory. Študenti sú hodnotení
už počas bakalárskeho štúdia. Za prospech, aktivity, dobrovoľnícku pedagogickú
prácu so žiakmi v materských a na základných školách získavajú body,
na základe ktorých, (keď získajú dostatočný počet) nemusia absolvovať
prijímacie pohovory na magisterské štúdium. Je to veľká motivácia pre študentov
so skutočným záujmom o pedagogické vzdelanie. Domnievam sa, že ide o premyslený systémový krok v oblasti
vzdelávania zo strany štátu. Štát tak neupiera právo na vzdelanie, ale ani
nedevalvuje vysokoškolské vzdelanie vzdelávaním tých, ktorí skutočný záujem
o vzdelanie nemajú, ale chcú získať vysokoškolský diplom o absolvovaní
štúdia. Napríklad ešte v r. 2012, som sa počas svojho pobytu (a
rozhovorov) dozvedela, že študenti, aby mohli postúpiť z bakalárskeho
štúdia na magisterské štúdium, môžu získať body aj za také aktivity, ktoré
súvisia s pedagogickou praxou (napríklad, že sa starajú o sociálne
slabé deti, doučujú ich a pod.). Tým preukazujú záujem o svoje budúce
povolanie, prezentujú spôsobilosti, že vedia a chcú pracovať s deťmi,
že rozvíjajú svoje pedagogické kompetencie.“
4.
Čo Vás naopak sklamalo?
„Ja som bola nadšená niektorými (vyššie
spomenutými) systémovými prístupmi zo strany štátu. V cudzej krajine objavujete
nové veci, ktoré umožňujú inak vnímať svet okolo Vás. Som optimista, zameriavam
sa na získavanie pozitívnych skúseností. Negatíva si za niekoľko dní ani
nestihnete uvedomiť. Určite k nim patrí vysoká miera nezamestnanosti,
nízke mzdy (aj učiteľov), ale napríklad v získavaní projektov
a čerpaní eurofondov je menšia byrokracia. Z pohľadu členky katedry etickej
a občianskej výchovy na Pedagogickej fakulte UK Bratislava ma prekvapil
fakt, že Univerzita v Daugavpilse nemá katedru zameranú na výchovu
k občianstvu, ani hodnotovú výchovu. Občiankarske témy sú zahrnuté v kurzoch
z histórie, práva, sociológie... a témy orientované na kultiváciu
dobra sú priradené k psychológií. Na univerzite je vybudovaná silná
katedra psychológie a všetky predmety psychologického zamerania ako keby
v sebe zahŕňali moment hodnotový
a morálny. Nedá sa povedať, že je to pre mňa sklamanie, ide však
o odlišný prístup vo vzdelávaní uvedených predmetov.“
5. Spomínali ste, že v Lotyšku
nemajú Etickú výchovu ako samostatný predmet. Ovplyvňuje ich, podľa Vás to, že
ho nemajú ako samostatný predmet?
„Dodatočne som detailnejšie
analyzovala situáciu ohľadom vyučovania predmetu etika/etická výchova
v Lotyšsku. Po odluke cirkvi od štátu sa vyučuje aj konfesionálna povinne
voliteľná Náboženská výchova. V praxi je však uplatniteľná iba na veľkých
štátnych školách a jej alternatívou je Etika. Žiaci si vyberajú buď jeden
z predmetov, alebo aj obidva súčasne. Okrem toho majú aj ostatné predmety
učebného plánu štátnych škôl vo svojich obsahových štandardoch integrované
niektoré poznatky z oblasti etiky
a náboženstva. Domnievam sa, že skutočne v podstatnej miere záleží na
tom ako je predmet koncipovaný, kto
a akým spôsobom ho vyučuje, ako je dieťa vedené pri výchove k mravným
hodnotám. Je potrebné v tejto súvislosti ale zdôrazniť, že mravnú výchovu
žiakov ovplyvňuje nielen učiteľ
etiky/etickej výchovy/náboženskej výchovy, ale celý pedagogický zbor
a celková atmosféra školy. Koncepcia vyučovania predmetov Náboženská
výchova/Etika akcentuje v Lotyšsku ich medzipredmetový a prierezový
charakter.“
Ďakujeme Dr. Vargovej,
že si našla čas a spravila s nami krátky rozhovor.
Viac o Univerzite
v Daugavpils nájdete na stránke www.du.lv/en
príspevok pripravila, otázka a prepis rozhovoru: Gabi
úprava: Dr. Vargová
Rozhovor je zverejnený so súhlasom Dr. Vargovej.
úprava: Dr. Vargová
Rozhovor je zverejnený so súhlasom Dr. Vargovej.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára