Na Fakulte ale i na Univerzite sa počas roka odohrá mnoho zmien a pracovných povinností. Medzi ne patrí napríklad príprava novej akreditácie, publikačná alebo výskumná činnosť. Keďže počas štúdia študenti nesledujú tento typ aktivít fakulty, dovolili sme si osloviť našu dekanku prof. PaedDr. Alicu Vančovú, CSc. aby nás informovala o týchto aktivitách a zmenách, ktoré občas neuniknú ani našej pozornosti.
Informácie
dekanky fakulty k témam, s ktorými
bola oslovená zo strany študentov KEOV a k témam, ktoré považuje za
dôležité a zaujímavé pre študentov.
Vážené
študentky, vážení študenti,
rada by som Vás
informovala a vyjadrila sa k témam, s ktorými som bola oslovená
Vašou kolegyňou N. Vorelovou ako redaktorkou blogu. Rada by som tiež
informovala o dôležitých témach, ktoré sa dotýkajú života fakulty
i samotných študentov. Niektoré z týchto tém sme prejednávali aj na
zasadnutí Asociácie dekanov
pedagogických fakúlt Čiech a Slovenska začiatkom októbra.
Poďme najskôr
k tým témam, ktoré považujem za skutočne dôležité a majúce priamy
vplyv na študentov i pedagógov. Naša fakulta dosiahla významný úspech v komplexnej akreditácii.
Pozitívne sme akreditovali 107
študijných programov, ktoré sme podali na akreditáciu. UK obstála v komplexnej akreditácii výborne a bola medzi troma
najlepšie hodnotenými univerzitami na Slovenku, čo je potešujúce a zaväzujúce
aj pre nás. Vypovedá to o premyslenej koncepčnej práci na fakulte
a dobrom personálnom obsadení študijných programov, nakoľko fakulta nemá
problém s garantmi študijných programov. Fakulta dokázala, že má vedecký, pedagogický aj ľudský potenciál
v akreditácii uspieť a obhájiť existujúce študijné programy a aj
ich doplniť, rozšíriť o nové. Máme akreditované celoslovensky
jedinečné študijné programy, napr. logopédia, špeciálna pedagogika
s množstvom špecializácií zameraných od detí s poruchami učenia cez zrakovo,
sluchovo či telesne postihnuté až po nadané deti alebo autistov, liečebná pedagogika
a veríme, že budú pre uchádzačov i študentov zaujímavé. Máme aj úplne
nový študijný program Psychologické a kariérové poradenstvo pre
jednotlivcov s postihnutím.
Zaujímavé a atraktívne sú študijné programy učiteľstva cudzích
jazykov alebo učiteľstva akademických predmetov. Rovnako atraktívnou sa stáva
predškolská a elementárna pedagogika. Žiaľ, záujem výrazne klesol
o sociálnu prácu. Ako tradične,
budeme realizovať Deň otvorených dverí
dňa 23.1.2016. Sme radi že sa k nám stále hlásia študenti ( a nie
je ich málo), ktorí majú študijný priemer z strednej školy 1,0 a teda
tým vyvraciame názor, že na pedagogické fakulty sa hlásia „ slabí“
stredoškoláci. Rovnako dobrou
správou je, že za ostatné roky si
fakulta udržiava vyrovnaný počet uchádzačov o štúdium i študentov
a nezápasí tak, ako mnoho iných fakúlt na Slovensku aj na UK o to,
aby v jej študijných programoch vôbec študovali aspoň 2 – 3 študenti.
Výnimkou je iba spomínaná sociálna práca. Naopak, na viaceré študijné programy
sa hlási niekoľko desiatok ale aj stovky uchádzačov. Špecifikom fakulty je, že
má v rámci UK najvyšší počet študentov so zdravotným znevýhodnením, 60 ,
ktorým ponúka služby a pomoc
fakultné centrum pomoci pre študentov so špeciálnymi vzdelávacími
potrebami. Pre študentov bude asi
najzaujímavejšia informácia, že bakalárske
štátne skúšky sa budú už realizovať po novom, teda bude sa jednať iba
o obhajobu bakalárskej práce. Podrobné informácie študenti tretích
ročníkov bakalárskeho štúdia dostanú od svojich tútorov v priebehu
novembra.
V komplexnej
akreditácii boli zúročené aj naše výskumné
a vedecké aktivity, projektová a publikačná činnosť . Fakulta sa oproti minulej komplexnej akreditácii zlepšila
a v posúdení vedy a výskumu získala o úroveň lepšie
hodnotenie.
Rovnako dôležité
sú podľa mňa mobility študentov
a pedagógov. Je dôležité, aby pedagógovia a študenti mali možnosť
absolvovať mobility, ale je rovnako dôležité, aby mali o ne záujem. Zahraničné
mobility prispievajú ku skvalitneniu štúdia a sú pozitívne hodnotené
v rôznych ratingových a rankingových agentúrach. Na našej fakulte
chvalabohu máme naozaj slušný záujem o mobility, aj keď občas sa pritrafia
nejaké organizačné problémy. Tie sme mali najmä pred rokom, keď sa spúšťal nový
projekt ERASMUS + ale tieto problémy
mali všetky vysoké školy v SR. Aktuálne máme nakontrahované zmluvy pre
mobility s viac ako 20 krajinami
a s desiatkami vysokých škôl v Európe
i v zámorí, máme 50 študentov na pobytoch v Európe
i Amerike u nás máme 40
zahraničných študentov z celého sveta. Na webstránke fakultného referátu
zahraničných vzťahov sú zverejnené nové aktuálne informácie a mobilitné
výzvy pre študentov.
Témou dňa všade
na univerzitách vo svete i na Slovensku je vedecká činnosť študentov. U nás je rokmi tradičnou Študentská
vedecká, odborná a umelecká činnosť – ŠVOUČ.
Práve pred pár dňami sme vyhlásili ŠVOUČ pre akad. rok 2016/16, informácie by
mali už byť zo strany katedier posunuté aj študentom. Ďalej sú tu Granty UK – teda granty študentov
a mladých asistentov. Na webstránkach fakultného Oddelenia pre vedu
a doktorandské štúdium môžete nájsť informácie o rôznych typoch
projektov, aj pre študentov.
Študentov určite
zaujímajú i pedagogické praxe.
Pedagogické fakulty na Slovensku roky bijú na poplach, že praxe nie sú
systémovo doriešené a je na ne málo času i peňazí. Verili sme, že
počas prípravy komplexnej akreditácie sa táto otázka vyrieši systémovo na
rezortnej úrovni a akreditačná komisia spolu s ministerstvom dá väčší
priestor na praxe, ale ....Treba však oceniť, že ministerstvo školstva
podporilo projekt zameraný na hľadanie riešení skvalitnenia pedagogických
praxí, do projektu bola zapojená aj naša fakulta. Výsledky projektu by sa mali
začať experimentálne overovať zrejme už budúci akademický rok, prostredníctvom
„ europeňazí“ a zostáva dúfať, že
do ďalšej komplexnej akreditácie v r. 2019/20 bude tento ťahavý problém už doriešený.
Veľmi dôležitou
témou, ktorá sa týka každého z nás,
je aj financovanie vysokých škôl,
univerzity a fakulty. Je všeobecne
známe a myslím, že aj Vy to viete, že na tento kalendárny rok 2015 má
fakulta pridelených z univerzity podstatne menej peňazí, ako napr. minulý
a predminulý rok. Je to spôsobené dvoma dôvodmi. Jedným je veľmi rýchla
a nečakaná zmena metodiky financovania vysokých škôl cestou štátnej
dotácie na rok 2015 a druhým rovnako nečakaná zmena vnútornej univerzitnej
metodiky financovania a prerozdelenia finančných prostriedkov na UK, ktorá
prekrútila princíp solidarity. Žiaľ metodika financovania vysokých škôl pre rok
2015 z úrovne rezortu ale aj interný spôsob financovania vnútri UK
spôsobili našej fakulte veľký finančný
prepad, ktorý nedokážeme kompenzovať. Pedagogická fakulta UK je najstaršia na
Slovensku a jedna z najväčších, v roku 2016 budeme sláviť 70.-te
výročie založenia fakulty a je otázka, či to budú veselé oslavy... Je to demotivujúce aj preto, lebo naše
výkony a výsledky sa za posledné obdobie jednoznačne zlepšovali a
zvyšovali, o čom napríklad svedčí aj neustále zlepšovanie sa hodnotenia
fakulty zo strany ARRA – za rok 2014 sme sa dostali na druhé miesto medzi
fakultami pripravujúcimi učiteľov v SR, ešte nedávno sme boli na štvrtom.
Všetky naše argumenty o tom, že sme produktívni, že svoje výkony ako celok
na fakulte zvyšujeme, že nie sme príživníkom na univerzite, žiaľ neboli
vypočuté. Akademický senát UK schválil návrh rektora na rozdelenie finančnej
dotácie na fakulty s veľkým mínusom pre našu. Oceňujem preto, že našich
asi 20 študentov spolu so študentmi právnickej fakulty bolo veľmi statočných
a predmetnom zasadnutí AS UK vyjadrili proti tomuto návrhu tichý protest.
Som sklamaná, že tam neboli účastní naši zamestnanci. Veľmi ma mrzí, že
reprezentanti UK týchto študentov „vykričali“ a skritizovali ako za
čias socializmu. Tiež mi je ľúto, ak
z úst predstaviteľov UK zaznieva, že sa vlastne nič nestalo a fakulta
prišla v porovnaní s rokom 2014 iba o 3% financií, lebo tak to nie
je. Faktom je, že na rok 2014 fakulta dostala
4 908 935 EUR, na rok 2015 fakulta dostala 4 692 560 EUR, čo
je o 216 375 EUR menej. Pre lepšiu predstavu táto suma znamená platy plus
odvody na celý rok 2015 pre asi 18 zamestnancov. Reálne nám ale chýba na rok
2015 asi 400 000 EUR.
Boli Vám zo
strany študijného oddelenia zaslané na Vaše e-mailové kontá pozvánky na akcie,
ktoré poriada rektorát UK. Ide o dve diskusie k téme Univerzita –
vzdelávanie alebo výskum ? dňa
22. 10. 2015 (štvrtok) o 15:30 hod. a Ako hodnotiť výsledky výskumu na
univerzite ? dňa 11. 11. 2015 (streda) o 15:00 hod. v aule
UK. Bola by som
veľmi rada, ak by ste sa týchto diskusií zúčastnili v čo najväčšom počte.
So záujmom tiež čakám, či sa na diskusiách zúčastnia naši kolegovia pedagógovia
a či vystúpia s rovnako kritickými
názormi, ako na pôde fakulty. Bolo by to
veľmi potrebné.
Teraz
k téme „ prepúšťanie pedagógov“.
Píšem to v úvodzovkách, nakoľko k žiadnemu prepúšťaniu nedošlo.
Prepustiť kohokoľvek zo zamestnancov fakulty nie je vôbec jednoduché, treba
postupovať podľa
Zákonníka práce a Kolektívnej zmluvy na UK a ak by
sme chceli niekoho prepustiť, takýto proces by trval niekoľko mesiacov. Ešte raz teda podčiarkujem
– žiadny pedagóg nebol prepustený.
Ak to takto niekto pred študentmi prezentuje, ide o zavádzanie
a klamstvo, pretože každý náš pedagóg veľmi dobre vie, ako to je.
Nedomnievam sa, že pracovno-právne otázky patria do priameho záujmu študentov,
ide tu o štandardné procesy medzi zamestnávateľom a zamestnancom,
ktoré sú veľmi striktne ošetrené legislatívou, ktorá upravuje vzťahy, práva i povinnosti
oboch strán. Koho tento pracovno-právny „ chlieb každodenný“ zaujíma bližšie,
môže si preštudovať podrobnejšie napr. Pracovný poriadok UK, zákonník práce
a zákon o vysokých školách. Stručne z týchto predpisov
zosumarizujem: pedagogickí pracovníci sú podľa par. 77 ods. 1 až 8 zákona
o vysokých školách č. 131/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov prijímaní do pracovného pomeru na vysokej
škole na dobu určitú na 1 až 5 rokov. Ak ide o celé pracovné miesto, čiže
100% úväzok, do pracovného pomeru na miesto profesora, docenta, odborného
asistenta atď. ich dekan môže prijať
výlučne cestou výberového konania. Takže každý jeden pedagóg na každej
univerzite a každej fakulte na Slovensku sa o pracovné miesto musí
uchádzať cestou konkurzu. Toto sa deje všade na Slovensku a na našej
fakulte tiež. Každá vysoká škola na svojich webstránkach uverejňuje takéto
výberové konania, je možné si teda moje slová overiť. Keďže pracovné pomery sa
obvykle končia k 31.8., je pochopiteľné, že výberové konania sa realizujú
v júni – júli, aby sme nikomu nekomplikovali život počas prázdnin a
dovoleniek. Takto sa pedagógovia vyberajú od r. 2003, v niektorých
rokoch je výberových konaní menej, v iných viac. Tí, ktorí sú úspešní vo
výberovom konaní, nastúpia, resp. pokračujú v pracovnom pomere, nuž
a tí neúspešní....ďalej na fakultách nepracujú. Čiže ide o overený proces,
ktorý sa realizuje už 12 rokov. Vo výberových komisiách sú zastúpení vedúci
danej katedry, riaditeľ ústavu, člen akademického senátu, ešte jeden zástupca
pracoviska a prodekan. Táto komisia posudzuje doterajšiu prácu, výstupy
a výkony zamestnanca a rozhoduje, či dá návrh na prijatie. Celý
proces je ošetrený smernicou rektora. Výberové konania sú jedným zo
štandardných nástrojov na zabezpečenie
kvality práce zamestnancov. Študenti najviac poznajú pedagógov práve
z procesu výuky, ale každý náš pedagóg alebo výskumný zamestnanec okrem
učenia má v náplni práce aj vedeckú a publikačnú činnosť a je
potrebné, aby mal v daných oblastiach výstupy.
Vedúci katedier
zodpovedajú za to, aby personálne zabezpečili výuku povinných a povinne
voliteľných predmetov.
Je teda plne v kompetencii vedúcich katedier, aby manažovali proces výuky
v študijných programoch na ich katedrách a z tejto
kompetencie vyplýva ich právo na výber z uchádzačov v konkurzoch.
Pravda, občas sa udejú aj neplánované veci – napríklad tento a minulý rok
máme naozaj vysoké počty mladších kolegýň, ktoré otehotneli a odišli na
materské a rodičovské dovolenky. Je pochopiteľné, že za tieto kolegyne je
potrebné zabezpečiť náhradu, ale tá sa niekedy hľadá ťažko, keďže nie je ľahké
nájsť človeka, ktorý by sa špecializoval na danú problematiku a mal PhD.,
a tiež nie je možné sľúbiť zastupujúcemu, že dostane na fakulte pracovné
miesto. Takisto sa stane, že niekto neočakávane ochorie zložitejšou chorobu
a treba rovnako hľadať náhradu. Čiže – ak sa na katedre objaví nejaký nový
kolega, neznamená to hneď „že sa vo veľkom prepúšťa“.
Turnikety. Pravdupovediac nerozumiem, prečo by
taká bežná vec ako turnikety mala vyvolávať hystériu – u kohokoľvek.
S turniketmi sa predsa dnes stretávame bežne, aj na našej univerzite.
Inštalované sú na úradoch, ministerstvách, dokonca aj na základných či
stredných školách...a všade ich inštalovali asi z veľmi podobných dôvodov
– ochrana vstupu do budovy, ochrana majetku, evidencia príchodov
a odchodov. Správca budovy chce a potrebuje ( pretože mu to ukladá
celý rad predpisov) chrániť budovu,
majetok a sledovať pohyb osôb do a z budovy. Aj na našej fakulte
dôvody inštalovania turniketov a elektronického dochádzkového systému boli
podobné. Mali sme niekoľko prípadov
krádeží najmä v budove na Šoltésovej, kde sa vinník nenašiel, zamestnanci
i študent sa sťažovali na to, že do budov chodia osoby, ktoré
s fakultou a štúdiom nemajú nič spoločné, chodia tam na WC, posedieť
si, skryť sa pred dažďom či slnkom a sem-tam si niečo nenávratne požičať.
Takže takéto či podobné bezpečnostné a
elektronické systémy sú v dobe „elektronizácie všetkého“ bežným riešením a sú na UK napríklad na
manažmente, na farmácii, na rektoráte i na právnickej a filozofickej
fakulte.
Ak niekto
hovorí, že turnikety „ kontrolujú či monitorujú “ pedagógov alebo študentov –
prečo toto nehovorí aj o iných
systémoch? Na univerzite sa na všetkých fakultách používa niekoľko
elektronických systémov, o ktorých sa jednoznačne dá povedať, že majú aj
kontrolnú úlohu. Napr. AIS2 – kontroluje študentov aj pedagógov v mnohých
parametroch týkajúcich sa výuky a štúdia. SAP a SOFIA sú systémy, ktoré
kontrolujú ekonomické parametre, aj vo vzťahu ku konkrétnym osobám ( napr.
mzdy, štipendiá), ale napr. aj údaje týkajúce sa práceneschopnosti , údaje pre
poisťovne a podobne. Na celej UK je na fakultách a iných súčastiach
inštalovaný už niekoľko rokov kamerový systém ako projekt CITu UK. Všetky tieto
systémy umožňujú oprávneným osobám vyhľadať si údaje o konkrétnych
jednotlivcoch. Odkedy som dekankou, nezaznamenali sme, že by niekto bol
namietal proti týmto systémom, že „ kontrolujú“.
Dochádzka
zamestnancov do práce je určená
zákonníkom práce i Pracovným poriadkom UK a myslím, že
v demokratickej a občianskej spoločnosti sa bežne chápe ako povinnosť
zamestnanca bez ďalších diskusií. Sú pravdaže zamestnania, kde sa pracuje
systémom „ telepráce“ ale toto nie je prípad vysokoškolských zamestnancov.
Každý zamestnávateľský subjekt má svoj systém, ako evidovať dochádzku.
U nás sa eviduje elektronickým dochádzkovým systémom. Na fakulte platia
vnútorné smernice, ktoré vychádzajú zo zákonníka prace, z pracovného
poriadku UK i zo zákona o vysokých školách a tieto upravujú
požiadavky na dochádzku zamestnancov. Máme niekoľko kategórií zamestnancov,
nielen pedagógov. Všetci naši zamestnanci boli a sú priebežne informovaní
a vedia, ako sú nastavené požiadavky. Myslím, že nikto z pedagógov
alebo výskumníkov by nemal mať problém byť fyzicky v práci prítomný dva
a pol dňa v týždni, pretože na to nie je dôvod. Pravdaže, problém môže
nastať, ak má niekto aj iné pracovné pomery u iných zamestnávateľov. Vtedy
si svoj čas musí vedieť zmanažovať tak, aby si svoje povinnosti splnil. Je to
ale výlučne jeho starosť. Myslím, že ak niektorí pedagógovia „ frflú“ pred
študentmi na turnikety, asi to najskôr budú takí, ktorí okrem fakulty pracujú
aj inde. To, či niekto pracuje aj na inej vysokej škole, sa ale dá jednoducho
zistiť – na webstránke www.portalvs.sk v časti
register zamestnancov sú verejne komukoľvek prístupné informácie
o jednotlivých zamestnancoch všetkých vysokých škôl v SR po
konkrétnych menách s údajmi, kde všade daný človek pracuje.
Tak a teraz
trochu „ byrokraticko-administratívnej argumentácie“, ktorá je o tom, že
turnikety sú zase najmä záležitosťou medzi zamestnávateľom
a zamestnancami. Podľa par. 80a zákona o vysokých školách č. 131/2002
Z.z. v znení neskorších predpisov vysoká
škola môže využívať na evidenciu dochádzky, kontrolu prístupu do objektov,
zvýšenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a na ďalšie účely súvisiace s
jej činnosťou elektronický informačný systém, má právo na tento účel
uchovávať a spracúvať osobné údaje zamestnancov a využívať ich na uvedené účely
aj v elektronických preukazoch zamestnancov. Turnikety a elektronický
dochádzkový systém boli zakúpené
rektorátom UK formou verejného obstarávania, rektorát riešil aj otázku
zmluvných vzťahov. Všetci zamestnanci fakulty boli o inštalácii systémov,
jej dôvodoch a používaní informovaní niekoľkokrát – v zápisnici
zo zasadnutia vedenia fakulty z 18.mája 2015, na kolégiu dekanky dňa
3.6.2015 a 29.6.2015
a následne v zápisniciach z kolégia, na zasadnutiach
akademického senátu fakulty, ktorého zápisnice sú verejne prístupné aj
študentom, v hromadných mailoch
zamestnancom v mesiacoch jún, júl, august, september 2015, ako aj na
zhromaždení akademickej obce fakulty (teda všetkých zamestnancov
a študentov), kde bola rozoberaná aj otázka finančnej dotácie fakulty, dňa
8. júla 2015. Inštalácia systémov bola
prerokovaná so zastupiteľským orgánom zamestnancov – Zamestnaneckou radou.
Záver : za inštaláciou turniketov a elektronického dochádzkového systému
naozaj netreba hľadať konšpiračné aktivity alebo „spiknutie“ vedenia fakulty
proti študentom a zamestnancom. Opäť ide o štandardný nástroj
riadenia, ktorý určite nie je v rozpore s predpismi, ani s princípmi
a pravidlami demokratickej a občianskej spoločnosti.
Vážení študenti,
moje vyjadrenie je dosť dlhé, ale domnievam sa, že bolo potrebné priblížiť Vám
aj širšie súvislosti daných tém. Takisto som považovala za potrebné spomenúť
aspoň tú základnú legislatívu, ktorá tieto oblasti života fakulty veľmi
striktne ovplyvňuje. Verím, že tieto informácie Vám pomôžu zorientovať sa
a dokážete si vytriediť realitu a fámy. Ak bude zo strany študentov
záujem o stretnutie a o diskusiu aj k iným témam, rada ho
zrealizujem.
prof. PaedDr. Alica Vančová, CSc.
dekanka
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára