Aktuálne dianie na fakulte



Na Fakulte ale i na Univerzite sa počas roka odohrá mnoho zmien a pracovných povinností. Medzi ne patrí napríklad príprava novej akreditácie, publikačná alebo výskumná činnosť. Keďže počas štúdia študenti nesledujú tento typ aktivít fakulty, dovolili sme si osloviť našu dekanku prof. PaedDr. Alicu Vančovú, CSc. aby nás informovala o týchto aktivitách a zmenách, ktoré občas neuniknú ani našej pozornosti.



prof. PaedDr.
prof. PaedDr.
Informácie dekanky fakulty k  témam, s ktorými bola oslovená zo strany študentov KEOV a k témam, ktoré považuje za dôležité a zaujímavé pre študentov. 

Vážené študentky, vážení študenti,
rada by som Vás informovala a vyjadrila sa k témam, s ktorými som bola oslovená Vašou kolegyňou N. Vorelovou ako redaktorkou blogu. Rada by som tiež informovala o dôležitých témach, ktoré sa dotýkajú života fakulty i samotných študentov. Niektoré z týchto tém sme prejednávali aj na zasadnutí Asociácie dekanov pedagogických fakúlt Čiech a Slovenska začiatkom októbra.
Poďme najskôr k tým témam, ktoré považujem za skutočne dôležité a majúce priamy vplyv na študentov i pedagógov. Naša fakulta dosiahla významný úspech v komplexnej akreditácii. Pozitívne sme akreditovali  107 študijných programov, ktoré sme podali na akreditáciu. UK obstála v komplexnej akreditácii výborne a bola medzi troma najlepšie hodnotenými univerzitami na Slovenku, čo je potešujúce a zaväzujúce aj pre nás. Vypovedá to o premyslenej koncepčnej práci na fakulte a dobrom personálnom obsadení študijných programov, nakoľko fakulta nemá problém s garantmi študijných programov. Fakulta dokázala, že má vedecký, pedagogický aj ľudský potenciál v akreditácii uspieť a obhájiť existujúce študijné programy a aj ich doplniť, rozšíriť o nové. Máme akreditované celoslovensky jedinečné študijné programy, napr. logopédia, špeciálna pedagogika s množstvom špecializácií zameraných od detí s poruchami učenia cez zrakovo, sluchovo či telesne postihnuté až po nadané deti  alebo autistov, liečebná pedagogika a veríme, že budú pre uchádzačov i študentov zaujímavé. Máme aj úplne nový študijný program Psychologické a kariérové poradenstvo pre jednotlivcov s postihnutím.  Zaujímavé a atraktívne sú študijné programy učiteľstva cudzích jazykov alebo učiteľstva akademických predmetov. Rovnako atraktívnou sa stáva predškolská a elementárna pedagogika. Žiaľ, záujem výrazne klesol o sociálnu prácu.  Ako tradične, budeme realizovať Deň otvorených dverí dňa 23.1.2016. Sme radi že sa k nám stále hlásia študenti ( a nie je ich málo), ktorí majú študijný priemer z strednej školy 1,0 a teda tým vyvraciame názor, že na pedagogické fakulty sa hlásia „ slabí“ stredoškoláci. Rovnako dobrou správou je, že za ostatné roky si fakulta udržiava vyrovnaný počet uchádzačov o štúdium i študentov a nezápasí tak, ako mnoho iných fakúlt na Slovensku aj na UK o to, aby v jej študijných programoch vôbec študovali aspoň 2 – 3 študenti. Výnimkou je iba spomínaná sociálna práca. Naopak, na viaceré študijné programy sa hlási niekoľko desiatok ale aj stovky uchádzačov. Špecifikom fakulty je, že má v rámci UK najvyšší počet študentov so zdravotným znevýhodnením, 60 , ktorým ponúka služby a pomoc  fakultné centrum pomoci pre študentov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Pre študentov bude asi najzaujímavejšia informácia, že bakalárske štátne skúšky sa budú už realizovať po novom, teda bude sa jednať iba o obhajobu bakalárskej práce. Podrobné informácie študenti tretích ročníkov bakalárskeho štúdia dostanú od svojich tútorov v priebehu novembra.
V komplexnej akreditácii boli zúročené aj naše výskumné a vedecké aktivity, projektová a publikačná činnosť . Fakulta sa oproti  minulej komplexnej akreditácii zlepšila a v posúdení vedy a výskumu získala o úroveň lepšie hodnotenie.
Rovnako dôležité sú podľa mňa mobility študentov a pedagógov. Je dôležité, aby pedagógovia a študenti mali možnosť absolvovať mobility, ale je rovnako dôležité, aby mali o ne záujem. Zahraničné mobility prispievajú ku skvalitneniu štúdia a sú pozitívne hodnotené v rôznych ratingových a rankingových agentúrach. Na našej fakulte chvalabohu máme naozaj slušný záujem o mobility, aj keď občas sa pritrafia nejaké organizačné problémy. Tie sme mali najmä pred rokom, keď sa spúšťal nový projekt ERASMUS + ale tieto problémy mali všetky vysoké školy v SR. Aktuálne máme nakontrahované zmluvy pre mobility s viac ako 20 krajinami  a s desiatkami vysokých škôl v Európe i v zámorí, máme 50 študentov na pobytoch v Európe i Amerike  u nás máme 40 zahraničných študentov z celého sveta. Na webstránke fakultného referátu zahraničných vzťahov sú zverejnené nové aktuálne informácie a mobilitné výzvy pre študentov.
Témou dňa všade na univerzitách vo svete i na Slovensku je vedecká činnosť študentov. U nás je rokmi tradičnou Študentská vedecká, odborná a umelecká činnosť – ŠVOUČ. Práve pred pár dňami sme vyhlásili ŠVOUČ pre akad. rok 2016/16, informácie by mali už byť zo strany katedier posunuté aj študentom. Ďalej sú tu Granty UK – teda granty študentov a mladých asistentov. Na webstránkach fakultného Oddelenia pre vedu a doktorandské štúdium môžete nájsť informácie o rôznych typoch projektov, aj pre študentov.
Študentov určite zaujímajú i pedagogické praxe. Pedagogické fakulty na Slovensku roky bijú na poplach, že praxe nie sú systémovo doriešené a je na ne málo času i peňazí. Verili sme, že počas prípravy komplexnej akreditácie sa táto otázka vyrieši systémovo na rezortnej úrovni a akreditačná komisia spolu s ministerstvom dá väčší priestor na praxe, ale ....Treba však oceniť, že ministerstvo školstva podporilo projekt zameraný na hľadanie riešení skvalitnenia pedagogických praxí, do projektu bola zapojená aj naša fakulta. Výsledky projektu by sa mali začať experimentálne overovať zrejme už budúci akademický rok, prostredníctvom „ europeňazí“  a zostáva dúfať, že do ďalšej komplexnej akreditácie v r. 2019/20  bude tento ťahavý problém už doriešený.
Veľmi dôležitou témou, ktorá sa týka každého z nás,  je aj financovanie vysokých škôl, univerzity a  fakulty. Je všeobecne známe a myslím, že aj Vy to viete, že na tento kalendárny rok 2015 má fakulta pridelených z univerzity podstatne menej peňazí, ako napr. minulý a predminulý rok. Je to spôsobené dvoma dôvodmi. Jedným je veľmi rýchla a nečakaná zmena metodiky financovania vysokých škôl cestou štátnej dotácie na rok 2015 a druhým rovnako nečakaná zmena vnútornej univerzitnej metodiky financovania a prerozdelenia finančných prostriedkov na UK, ktorá prekrútila princíp solidarity. Žiaľ metodika financovania vysokých škôl pre rok 2015 z úrovne rezortu ale aj interný spôsob financovania vnútri UK spôsobili  našej fakulte veľký finančný prepad, ktorý nedokážeme kompenzovať. Pedagogická fakulta UK je najstaršia na Slovensku a jedna z najväčších, v roku 2016 budeme sláviť 70.-te výročie založenia fakulty a je otázka, či to budú veselé oslavy... Je to demotivujúce aj preto, lebo naše výkony a výsledky sa za posledné obdobie jednoznačne zlepšovali a zvyšovali, o čom napríklad svedčí aj neustále zlepšovanie sa hodnotenia fakulty zo strany ARRA – za rok 2014 sme sa dostali na druhé miesto medzi fakultami pripravujúcimi učiteľov v SR, ešte nedávno sme boli na štvrtom. Všetky naše argumenty o tom, že sme produktívni, že svoje výkony ako celok na fakulte zvyšujeme, že nie sme príživníkom na univerzite, žiaľ neboli vypočuté. Akademický senát UK schválil návrh rektora na rozdelenie finančnej dotácie na fakulty s veľkým mínusom pre našu. Oceňujem preto, že našich asi 20 študentov spolu so študentmi právnickej fakulty bolo veľmi statočných a  predmetnom zasadnutí AS UK vyjadrili proti tomuto návrhu tichý protest. Som sklamaná, že tam neboli účastní naši zamestnanci. Veľmi ma mrzí, že reprezentanti UK týchto študentov „vykričali“ a skritizovali ako za čias  socializmu. Tiež mi je ľúto, ak z úst predstaviteľov UK zaznieva, že sa vlastne nič nestalo a fakulta prišla v porovnaní s rokom 2014 iba o 3% financií, lebo tak to nie je. Faktom je, že na rok 2014 fakulta dostala  4 908 935 EUR, na rok 2015 fakulta dostala 4 692 560 EUR, čo je o 216 375 EUR menej. Pre lepšiu predstavu táto suma znamená platy plus odvody na celý rok 2015 pre asi 18 zamestnancov. Reálne nám ale chýba na rok 2015 asi 400 000 EUR.
Boli Vám zo strany študijného oddelenia zaslané na Vaše e-mailové kontá pozvánky na akcie, ktoré poriada rektorát UK. Ide o dve diskusie k téme Univerzita – vzdelávanie alebo výskum ? dňa 22. 10. 2015 (štvrtok) o 15:30 hod. a Ako hodnotiť výsledky výskumu na univerzite ? dňa 11. 11. 2015 (streda) o 15:00 hod. v aule UK. Bola by som veľmi rada, ak by ste sa týchto diskusií zúčastnili v čo najväčšom počte. So záujmom tiež čakám, či sa na diskusiách zúčastnia naši kolegovia pedagógovia a či vystúpia s  rovnako kritickými názormi, ako na pôde fakulty.  Bolo by to veľmi potrebné.
Teraz k téme „ prepúšťanie pedagógov“. Píšem to v úvodzovkách, nakoľko k žiadnemu prepúšťaniu nedošlo. Prepustiť kohokoľvek zo zamestnancov fakulty nie je vôbec jednoduché, treba postupovať podľa
Zákonníka práce a Kolektívnej zmluvy na UK a ak by sme chceli niekoho prepustiť, takýto proces by trval  niekoľko mesiacov. Ešte raz teda podčiarkujem – žiadny pedagóg nebol prepustený. Ak to takto niekto pred študentmi prezentuje, ide o zavádzanie a klamstvo, pretože každý náš pedagóg veľmi dobre vie, ako to je. Nedomnievam sa, že pracovno-právne otázky patria do priameho záujmu študentov, ide tu o štandardné procesy medzi zamestnávateľom a zamestnancom, ktoré sú veľmi striktne ošetrené legislatívou, ktorá upravuje vzťahy, práva i povinnosti oboch strán. Koho tento pracovno-právny „ chlieb každodenný“ zaujíma bližšie, môže si preštudovať podrobnejšie napr. Pracovný poriadok UK, zákonník práce a zákon o vysokých školách. Stručne z týchto predpisov zosumarizujem: pedagogickí pracovníci sú podľa par. 77 ods. 1 až 8 zákona o vysokých školách č. 131/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov  prijímaní do pracovného pomeru na vysokej škole na dobu určitú na 1 až 5 rokov. Ak ide o celé pracovné miesto, čiže 100% úväzok, do pracovného pomeru na miesto profesora, docenta, odborného asistenta  atď. ich dekan môže prijať výlučne cestou výberového konania. Takže každý jeden pedagóg na každej univerzite a každej fakulte na Slovensku sa o pracovné miesto musí uchádzať cestou konkurzu. Toto sa deje všade na Slovensku a na našej fakulte tiež. Každá vysoká škola na svojich webstránkach uverejňuje takéto výberové konania, je možné si teda moje slová overiť. Keďže pracovné pomery sa obvykle končia k 31.8., je pochopiteľné, že výberové konania sa realizujú v júni – júli, aby sme nikomu nekomplikovali život počas prázdnin a dovoleniek. Takto sa pedagógovia vyberajú od r. 2003,  v niektorých rokoch je výberových konaní menej, v iných viac. Tí, ktorí sú úspešní vo výberovom konaní, nastúpia, resp. pokračujú v pracovnom pomere, nuž a tí neúspešní....ďalej na fakultách nepracujú. Čiže ide o overený proces, ktorý sa realizuje už 12 rokov. Vo výberových komisiách sú zastúpení vedúci danej katedry, riaditeľ ústavu, člen akademického senátu, ešte jeden zástupca pracoviska a prodekan. Táto komisia posudzuje doterajšiu prácu, výstupy a výkony zamestnanca a rozhoduje, či dá návrh na prijatie. Celý proces je ošetrený smernicou rektora. Výberové konania sú jedným zo štandardných  nástrojov na zabezpečenie kvality práce zamestnancov. Študenti najviac poznajú pedagógov práve z procesu výuky, ale každý náš pedagóg alebo výskumný zamestnanec okrem učenia má v náplni práce aj vedeckú a publikačnú činnosť a je potrebné, aby mal v daných oblastiach výstupy.
Vedúci katedier zodpovedajú za to, aby personálne zabezpečili výuku povinných a povinne voliteľných predmetov. Je teda plne v kompetencii vedúcich katedier, aby manažovali proces výuky v študijných programoch na ich katedrách a z tejto kompetencie vyplýva ich právo na výber z uchádzačov v konkurzoch. Pravda, občas sa udejú aj neplánované veci – napríklad tento a minulý rok máme naozaj vysoké počty mladších kolegýň, ktoré otehotneli a odišli na materské a rodičovské dovolenky. Je pochopiteľné, že za tieto kolegyne je potrebné zabezpečiť náhradu, ale tá sa niekedy hľadá ťažko, keďže nie je ľahké nájsť človeka, ktorý by sa špecializoval na danú problematiku a mal PhD., a tiež nie je možné sľúbiť zastupujúcemu, že dostane na fakulte pracovné miesto. Takisto sa stane, že niekto neočakávane ochorie zložitejšou chorobu a treba rovnako hľadať náhradu. Čiže – ak sa na katedre objaví nejaký nový kolega, neznamená to hneď „že sa vo veľkom prepúšťa“. 

Turnikety. Pravdupovediac nerozumiem, prečo by taká bežná vec ako turnikety mala vyvolávať hystériu – u kohokoľvek. S turniketmi sa predsa dnes stretávame bežne, aj na našej univerzite. Inštalované sú na úradoch, ministerstvách, dokonca aj na základných či stredných školách...a všade ich inštalovali asi z veľmi podobných dôvodov – ochrana vstupu do budovy, ochrana majetku, evidencia príchodov a odchodov. Správca budovy chce a potrebuje ( pretože mu to ukladá celý rad predpisov)  chrániť budovu, majetok a sledovať pohyb osôb do a z budovy. Aj na našej fakulte dôvody inštalovania turniketov a elektronického dochádzkového systému boli podobné.  Mali sme niekoľko prípadov krádeží najmä v budove na Šoltésovej, kde sa vinník nenašiel, zamestnanci i študent sa sťažovali na to, že do budov chodia osoby, ktoré s fakultou a štúdiom nemajú nič spoločné, chodia tam na WC, posedieť si, skryť sa pred dažďom či slnkom a sem-tam si niečo nenávratne požičať. Takže takéto či podobné bezpečnostné  a elektronické systémy sú v dobe „elektronizácie všetkého“  bežným riešením a sú na UK napríklad na manažmente, na farmácii, na rektoráte i na právnickej a filozofickej fakulte.
Ak niekto hovorí, že turnikety „ kontrolujú či monitorujú “ pedagógov alebo študentov – prečo  toto nehovorí aj o iných systémoch? Na univerzite sa na všetkých fakultách používa niekoľko elektronických systémov, o ktorých sa jednoznačne dá povedať, že majú aj kontrolnú úlohu. Napr. AIS2 – kontroluje študentov aj pedagógov v mnohých parametroch týkajúcich sa výuky a štúdia. SAP a SOFIA sú systémy, ktoré kontrolujú ekonomické parametre, aj vo vzťahu ku konkrétnym osobám ( napr. mzdy, štipendiá), ale napr. aj údaje týkajúce sa práceneschopnosti , údaje pre poisťovne a podobne. Na celej UK je na fakultách a iných súčastiach inštalovaný už niekoľko rokov kamerový systém ako projekt CITu UK. Všetky tieto systémy umožňujú oprávneným osobám vyhľadať si údaje o konkrétnych jednotlivcoch. Odkedy som dekankou, nezaznamenali sme, že by niekto bol namietal proti týmto systémom, že „ kontrolujú“.
Dochádzka zamestnancov do práce  je určená zákonníkom práce i Pracovným poriadkom UK a myslím, že v demokratickej a občianskej spoločnosti sa bežne chápe ako povinnosť zamestnanca bez ďalších diskusií. Sú pravdaže zamestnania, kde sa pracuje systémom „ telepráce“ ale toto nie je prípad vysokoškolských zamestnancov. Každý zamestnávateľský subjekt má svoj systém, ako evidovať dochádzku. U nás sa eviduje elektronickým dochádzkovým systémom. Na fakulte platia vnútorné smernice, ktoré vychádzajú zo zákonníka prace, z pracovného poriadku UK i zo zákona o vysokých školách a tieto upravujú požiadavky na dochádzku zamestnancov. Máme niekoľko kategórií zamestnancov, nielen pedagógov. Všetci naši zamestnanci boli a sú priebežne informovaní a vedia, ako sú nastavené požiadavky. Myslím, že nikto z pedagógov alebo výskumníkov by nemal mať problém byť fyzicky v práci prítomný dva a pol dňa v týždni, pretože na to nie je dôvod. Pravdaže, problém môže nastať, ak má niekto aj iné pracovné pomery u iných zamestnávateľov. Vtedy si svoj čas musí vedieť zmanažovať tak, aby si svoje povinnosti splnil. Je to ale výlučne jeho starosť. Myslím, že ak niektorí pedagógovia „ frflú“ pred študentmi na turnikety, asi to najskôr budú takí, ktorí okrem fakulty pracujú aj inde. To, či niekto pracuje aj na inej vysokej škole, sa ale dá jednoducho zistiť – na webstránke www.portalvs.sk v časti register zamestnancov sú verejne komukoľvek prístupné informácie o jednotlivých zamestnancoch všetkých vysokých škôl v SR po konkrétnych menách s údajmi, kde všade daný človek pracuje.
Tak a teraz trochu „ byrokraticko-administratívnej argumentácie“, ktorá je o tom, že turnikety sú zase najmä záležitosťou medzi zamestnávateľom a zamestnancami. Podľa par. 80a zákona o vysokých školách č. 131/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov vysoká škola môže využívať na evidenciu dochádzky, kontrolu prístupu do objektov, zvýšenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a na ďalšie účely súvisiace s jej činnosťou elektronický informačný systém, má právo na tento účel uchovávať a spracúvať osobné údaje zamestnancov a využívať ich na uvedené účely aj v elektronických preukazoch zamestnancov. Turnikety a elektronický dochádzkový systém boli zakúpené  rektorátom UK formou verejného obstarávania, rektorát riešil aj otázku zmluvných vzťahov. Všetci zamestnanci fakulty boli o inštalácii systémov, jej dôvodoch a používaní informovaní niekoľkokrát – v zápisnici zo zasadnutia vedenia fakulty z 18.mája 2015, na kolégiu dekanky dňa 3.6.2015 a 29.6.2015  a následne v zápisniciach z kolégia, na zasadnutiach akademického senátu fakulty, ktorého zápisnice sú verejne prístupné aj študentom,  v hromadných mailoch zamestnancom v mesiacoch jún, júl, august, september 2015, ako aj na zhromaždení akademickej obce fakulty (teda všetkých zamestnancov a študentov), kde bola rozoberaná aj otázka finančnej dotácie fakulty, dňa 8. júla 2015.  Inštalácia systémov bola prerokovaná so zastupiteľským orgánom zamestnancov – Zamestnaneckou radou. Záver : za inštaláciou turniketov a elektronického dochádzkového systému naozaj netreba hľadať konšpiračné aktivity alebo „spiknutie“ vedenia fakulty proti študentom a zamestnancom. Opäť ide o štandardný nástroj riadenia, ktorý určite nie je v rozpore s predpismi, ani s princípmi a pravidlami demokratickej a občianskej spoločnosti.

Vážení študenti, moje vyjadrenie je dosť dlhé, ale domnievam sa, že bolo potrebné priblížiť Vám aj širšie súvislosti daných tém. Takisto som považovala za potrebné spomenúť aspoň tú základnú legislatívu, ktorá tieto oblasti života fakulty veľmi striktne ovplyvňuje. Verím, že tieto informácie Vám pomôžu zorientovať sa a dokážete si vytriediť realitu a fámy. Ak bude zo strany študentov záujem o stretnutie a o diskusiu aj k iným témam, rada ho zrealizujem.

 
prof. PaedDr. Alica Vančová, CSc.
dekanka

Týmto by som chcela poďakovať pani dekanke že si našla čas
a prispela článkom na študentský web KEOV.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Auto Scroll Stop Scroll