Zoroastizmus
Zrod náboženstva: 1500 p.n.l. - 1000 p.n.l.
Štátne náboženstvo v poslednej veľkej preislámskej ríši
v Iráne
Kňaz: magi - dôležitá úloha pri šírení viery (pikoškou je,
že samotná biblia uvádza titul magi ako označenie mudrcov z Východu, ktorí priniesli dary malému Ježiškovi)
Ovplyvnil judaizmus, kresťanstvo, islám a mahájsku odnož
budhizmu
Zakladateľ: prorok Zarathuštra (niekedy grécky označovaný
aj Zoroáste r- preto názov náboženstva zoroastrizmus)
Potomok Árjov (Indoiránci) vyrastajúci
Zoroáster |
v aristokratickej
rodine, neskôr sa oženil a
podľa náboženských tradícii mal deti. Postupom
času sa u neho začali objavovať videnia dvoch
pólov sveta: dobra a zla. Podľa Zarathuštra existuje
len jeden boh: Ahura Mazda (Pán - Múdrosť).
Keďže Ahura Mazda predstavoval dobrý pól
sveta, tak mal aj svojho protivníka Angra Mainju.
Ako to bolo vo viacerých prípadoch
proroka prenasledovali a nikto mu neveril, to sa
zmenilo keď obrátil na svoju vieru kráľa Vitašpu.
Potom sa stalo jeho náboženstvo štátnym náboženstvom.
podľa náboženských tradícii mal deti. Postupom
času sa u neho začali objavovať videnia dvoch
pólov sveta: dobra a zla. Podľa Zarathuštra existuje
len jeden boh: Ahura Mazda (Pán - Múdrosť).
Keďže Ahura Mazda predstavoval dobrý pól
sveta, tak mal aj svojho protivníka Angra Mainju.
Ako to bolo vo viacerých prípadoch
proroka prenasledovali a nikto mu neveril, to sa
zmenilo keď obrátil na svoju vieru kráľa Vitašpu.
Potom sa stalo jeho náboženstvo štátnym náboženstvom.
Vetvy zoroastrizmu:
- Zoroastrijci v Iráne (existuje do súčasnosti - v 60. rokoch reformované, pri tejto reformácii prišlo k úbytku tradičných prvkov)
- Pársovia a iráni (obe označujú Indickú vetvu Zoroastrizmu: pársovia ako staršia vetva prešla viacerými zmenami, prešla obdobím úpadku, v poslednej dobe sa pokúšajú o jej reformáciu; iráni sú indickou vetvou- novšou, ktorá však viac inklinuje ku konzervatívnejšiemu smeru)
- Chšnumisti (založená na začiatku 20. storočia
Behramšáhom Šroffom, ten sa pri tvorbe tejto vetvy inšpiroval učením
Teosofickej spoločnosti a jej členovia často dodržiavajú silnú askézu)
Hlavné náboženské spisy: Avesta:
- Gáthy: 17 hymnov podľa tradície zložených priamo
Zaratuštrom
- Jasna haptanhaiti: stanovuje rituály liturgie
- Visparad: text na uctievanie pánov - ahurov
- Jašty: hymny
- Vindedad: rituál proti nečistým duchom
Podľa ich viery Ahura Mazda stvoril tento svet ako priestor,
v ktorom môže bojovať so svojim zlým náprotivkom Angra Mainjuom. Ahura
Mazda bol zosobnený vo svetle a slúžilo mu 6 bytostí améša spenta. Tie
bytosti majú v sebe božskú podstatu, ale sú aj zároveň jedinečné (Vohu
Manah: dobrá myseľ; Aša Vahišta:
najlepšia spravodlivosť; Ármainti: zbožnosť; Chšathra Vairja: žiaduca nadvláda;
Haurvatád: Zdravie; Ameretát: Nesmrteľnosť). Každý z týchto angra mú na starosti
určitú sféru stvorenia, za ktorú je zodpovedný, takže Ahura zostáva v transcendentálnej
forme. Každý samozrejme bojuje vo svojej sfére proti zlu. Samotný človek si
tiež sám musí vybrať, či bude nasledovať dobro alebo zlo. Po jeho smrti sa
rozhodne pri konečnom súde, či je hodný sa vydať na cestu večného šťastia s Ahura
Mazdom.
Sviatky:
existuje ich množstvo, avšak je 7 takých najviac dôležitých:
Festival ohňa |
- Maidhjoi- zeremaja: Stred jari
- Maidhjoi- šema: Stred leta
- Paitišahja: Sviatok zvážania úrody
- Ajathrima: Sviatok návratu domov
- Maidhjarja: Stred zimy
- Hamspathamaedaja: posledná noc roka
pred jarnou rovnodennosťou - No ruz: nový deň na počesť siedmeho stvorenia sveta: ohňa
Pre ďalšie info:
Zdroje: Keen, M.: Svetové náboženstvá. Bratislava: Ikar, 2002.
Klíma, O.: Zarathuštra. Olomouc: Votobia, 2002.
príspevok pripravila: Kika
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára