Prisťahovalci - áno či nie?

   V súčasnosti sa pozornosť médií, ale aj verejnosti venuje otázke utečencov smerujúcich do Európy. V každom výtlačku novín, na každom webovom serveri, v každom vysielaní televíznych správ - všade. 
   Neustále sa ozývajú hlasy pre a proti, hlási kritizujúce politiku neprijatia utečencov, ale aj hlasy kritizujúce kvóty a správanie utečencov. V tomto článku sme sa Vám rozhodli priniesť rozhovory s našimi rovesníkmi a ich názory. K otázkam sa nám vyjadrili naši spolužiaci, ale aj pár členov iných humanitne orientovaných škôl.

P.S.: To, že respondenti sú často označení písmenkom M. je čistá náhoda - ani ja som neverila, že je toľko ľudí s menom začínajúcim na M a že ich poznám.

Prisťahovalci po vylodení na ostrove Sicília



Položené otázky: 

1. Aký je Váš postoj k súčasnej politike Slovenska odmietajúceho utečencov? Myslíte si, že takéto správanie je správne?

2. Ako vnímate celý mediálny boj voči utečencom a záľahu informácií z každého zdroja? Myslíte si, že tieto správy sú objektívne?

3. Obávate sa utečencov? Ich kultúrneho, rasového alebo náboženského vplyvu?

4. Aké riešenie otázky utečencov by ste navrhli?

5. Často sa spomína v poslednej dobe práve príliv utečencov do Európy ako koniec Európskej kultúry - ako vnímate tieto výroky a postoje?


Odpovede respondentov: 
Meno: D.,        Vek: 22,           Pohlavie: žena   
1. So súčasným postojom súhlasím, Slovensko je príliš malá krajina na to, aby prijala veľké množstvo prisťahovalcov.
2. Samozrejme si nemyslím, že sú informácie v médiách stále alebo vo väčšine prípadov objektívne, je nutné usúdiť či sú informácie so spoľahlivejšieho zdroja.
3. Áno stret tak rozdielnych kultúr a náboženstiev, ktoré sa vzájomne netolerujú je problémom pre občanov.
4. Nevpúšťať ich do Európy. Európske krajiny sú príliš malé na príjem toľkých utečencov.
5. Každá kultúra sa v priebehu dejín menila práve v pádom inej kultúry otázkou je či sa prisťahovalci dokážu adaptovať.


Meno: L.,         Vek: 21,           Pohlavie: žena   
1. Myslím si, že postoj slovenskej vlády nie je správny, pretože je v hlbokej podstate nejasný a len prispieva k všeobecnej dezinformácii obyvateľstva. Na jednej strane sme boli ochotní prijať utečencov po dohode s rakúskou vládou, ale nie sme ochotní prijať kvóty, ktoré stanovuje EU. Nami volení zástupcovia by mali ľudí o situácii informovať, jasne vytýčiť  svoje postoje a nie len prezentovať populistické frázy, aby nestratili voličov.
2. Mediálnu povahu veci vnímam ako faktor, ktorý celú situáciu dramaticky zhoršuje a prispieva k všeobecnej panike. Médiá neprinášajú relevantné informácie, nepoukazujú na skutočnosti, ktoré týchto ľudí, ženú za lepším životom, ale sa vo veľkej miere snažia manipulovať verejnú mienku, ktorá je čoraz xenofóbnejšia. Všeobecný strach vnáša medzi ľudí postoje, ktoré by možno pri správnej informovanosti ani nezdieľali. Na druhej strane sa v krajine masovo rozširuje rasistická propaganda a práve proti nej by mali médiá bojovať. 
3. Utečencov sa neobávam, obávam sa situácie, ktorá po ich príchode nastane/nastáva. Ľudia bez budúcnosti, častokrát po životných traumách, aké si nevieme predstaviť, sú koncentrovaní v táboroch, kde čakajú na svoj ďalší osud, stupňuje sa panika, prirodzene začne rásť aj agresivita, ktorej vôbec neprospieva fakt, že veľká časť európskeho obyvateľstva je rozhodnutá pochodovať ulicami so zbraňami a zakročiť voči súčasnej situácii. To je pre mňa situácia, ktorej sa obávam, pretože hrozia násilné strety, ktoré budú plodiť len ďalšie násilie a nemusí trvať dlho, kým sa vojna rozpúta aj v našich krajinách a mestách, pričom ju ale spôsobíme my, sami.
4. Čo sa týka cudzej kultúry, je pravda, že je pre mňa zložité vyjadriť sa k tomu, keďže neviem posúdiť  naše budúce kultúrne spolužitie, ale ak by obe strany boli ochotné urobiť kompromisy a ústupky, tolerovať jeden druhého, mohli by naše kultúry koexistovať a vzájomne sa dopĺňať.  Problém by bol , ak by tolerancia nefungovala, je jedno, na ktorej strane. V takom prípade si neviem veľmi naše spolunažívanie predstaviť.
5. Zánik európskej kultúry je často zneužívané heslo, ktorým chceme navodiť pocit zániku kresťanstva na úkor rozšíreného islamu. Otázne je však, čo robíme pre zachovanie našich hodnôt a tradícii. Obávame sa islamu, pretože moslimovia sú s ním spätí v  každej stránke ich života a bojíme sa, že nám vnútia ich presvedčenie(o islame má pritom väčšina obyvateľov minimálne informácie). Aké je však naše presvedčenie? Ako pracujeme na udržaní našich tradícii? V súčasnosti často spomíname akési krízové obdobie, úpadok hodnôt, stratu morálky. Myslím, že naša kultúra už v kríze je a je to kríza každého jedného z nás, takže si nemyslím, že práve príliv utečencov by bol tým najväčším ohrozením. Ak by sa tak stalo, bol by to podľa mňa len dôsledok dlhodobého vývoja, ku ktorému sme speli.

Meno: M.,       Vek: 23,           Pohlavie: muž    
1. Treba dodať, že politika Slovenska nie je osamostatnená ale je súčasťou postoja V4. Z tohto hľadiska považujem za pozitívne, že V4 dokáže mať jednotný postoj, ktorý aj jednotne presadzuje. Ohľadne kvót mi je však nejasné to, že ak by boli prijaté, akým spôsobom by sa dohliadalo na možnosť, že by utečenci z prideleného štátu ušli a išli za svojím vysnením cieľom.
2. Úlohou médií je informovať. Ak podávajú pravdivé informácie tak je myslím každá správa o tejto problematike prínosná.
3. Strach alebo pocit bezpečia záleží predovšetkým od kvality bezpečnostných zložiek. V čase odpovedania na otázky mám stále dôveru v bezpečnostné zložky.
4. Nedokážem odpovedať na túto otázku ale myslím, že je potrebné predovšetkým dodržiavať zákony a požadovať ich dodržiavanie aj od utečencov. Ak by sa ukázalo, že sú zákony zlé tak treba vytvoriť nové.
5. Pretrvanie kultúry záleží predovšetkým od tých, ktorí ňou žijú. Ak sa Európania nevzdajú svojej kultúry, tak sa jej straty neobávam. Otázne však je, či dôjde k tejto samovražde. Verím však, že nie.

Meno: M.,       Vek: 22,           Pohlavie: muž   
1. Na túto otázku neviem jednoznačne odpovedať, môj postoj je nejednotný. Po jednej stránke je pochopiteľné, že SR odmieta utečenecké kvóty a utečencov samotných. Slovenský národ dosť temperamentne xenofóbny voči niečomu, čo nie je pre "kresťansky" založených Slovákov normálne, či už je to farba pleti, národnosť, vierovyznanie alebo orientácia.  Myslím, že práve to je dôvod, prečo nechce Slovensko prijať cudzincov, aby tu nevznikali nejaké protesty voči prisťahovalcom. Toto správanie má určite svoje výhody, ale najmä tie nevýhody najmä z pohľadu budúcnosti v EÚ, toku financií z eurofondov a pod.
2. Žiaľ média nijako zásadne nesledujem, nakoľko som si na 100% istý, že všetky mainstreamové média sa podieľajú na obrovskej lži a že nie všetky správy, ktoré vyjdú z ich pera alebo ktoré pustia do TV sú na 100% pravdivé. Média zámerne fabulujú, klamú a robia to len pre zisk.
3.Utečencov sa nijako zásadne neobávam, obávam sa len radikálov a fundamentálnych islamistov. Práveže je nevyhnuté práve teraz v období silnej globalizácie, aby sa stierali kultúrne, rasové, náboženské a iné sociálne rozdiely medzi ľuďmi. O pár rokov to bude vyzerať tak, že ľudia budú plynulo rozprávať anglicky, čínsky, arabsky a rusky. Je tá doba kedy kultúry a ich aspekty splývajú a tiež bude potrebné aby vznikla istá forma svetovej vlády a „svetového štátu“.
4. Žiaľ nenapadá ma žiadne riešenie tejto situácie, tá situácia je už v takom rozmere, že už je nemožné to nejako riešiť. Tie migračné vlny budú pokračovať, je len otázka času ako dopadne integrácia týchto utečencov.
5. Myslím si, že to je hlúposť, že by európska kultúra nejako zomierala alebo končila, tento štýl myslenia a kultúry je v Európe už od nepamäti a myslím, že tento štýl, táto kultúra budú ešte dlhšiu dobu "funkčné", je však možné, že aj táto európska výnimočnosť splynie s globalizačnou vlnou.

Meno: M.,       Vek: 26,           Pohlavie: muž  
1. Najprv treba rozlíšiť ľudí utekajúcich z vojnou sužovaných oblastí a IS a utečencami, ktorí utekajú z ekonomických dôvodov. Je potrebné pomôcť ľuďom utekajúcim pred násilím, avšak Európa podľa mňa nie je momentálne schopná vyhovieť a pomôcť všetkým ľuďom utekajúcim pred chudobou. Súhlasím s politikou SR v prípade ekonomických utečencov. Slovensko nedokáže integrovať príslušníkov rómskej menšiny, pre to si nemyslím že by sme to dokázali v prípade ekonomických utečencov. Utečenci utekajúci pred vojnou a IS sú trošku iný prípad EU by im mala pomôcť vrátane Slovenska, avšak je nutné zohľadniť možnosti krajín EU, čo je neľahká úloha. Problém pri politike SR vidím v tom, že toto rozhodnutie je súčasťou predvolebného boja. Obyvatelia zaujímajú odmietavé stanovisko a vládna strana SMER nechce stratiť voličov. Niečo podobné pozorujeme v prípade navrhovaného zákona, ktorý znižuje tresty pre užívateľov drog. Zákon je praktický hotový, avšak SMER ho pozastavil. Ako dôvod R. Fico uviedol, že Slovensko je stále konzervatívne v postoji k tejto problematike.
2. Tieto informácie sú neobjektívne ako v prípade každej inej témy. Reportáže a články sú prevažne subjektívne a písané ľuďmi, ktorí nie sú odborníci na tému. Odpoveď na túto otázku by som hľadal v esejach zaoberajúcich sa kritikou médií.
3. Existenciu spomenutých vplyvov si plne uvedomujem, avšak obavy nemám. Mám obavy z možných neprispôsobivých ľudí.
4. Za možné riešenie považujem ukončenie konfliktu na blízkom východe, odrezanie IS od finančných zdrojov, a stabilizáciu celej situácie, prípadne participáciu bohatých arabských krajín ako Spojených Arabských Emirátov, Kuvajtu alebo Saudskej Arábie. Ďalším možným riešením by mohlo byť vybudovanie záchytných nárazníkových zón. Túto úlohu plnila Líbya pred porážkou M. Kaddafiho. V neposlednom rade je nevyhnutné sa zo vzniknutej situácie poučiť a v budúcnosti rátať s tým, že ak niekde rozpútame vojnu (západný svet) vznikne v danej oblasti problém s civilným obyvateľstvom ktoré nechce na konflikte participovať a hľadá útočisko.
5. Odmietam tieto postoje z tých istých dôvodov ako v prípade otázky č. 2. Kultúra ako taká samozrejme nezanikne, treba hovoriť o jej zmene. Samozrejme že sa naše kultúry navzájom ovplyvnia, prípadne splynú, avšak je potrebné zdôrazniť, že tento jav sa v priebehu dejín vyskytuje pomerne často. Problém v zmene našej kultúry nevidím. Na záver. Celý problém odmietania utečencov pochádza z toho, že ľudia sa obávajú neprispôsobivých ľudí, ale to nie je ani kultúrny ani náboženský problém. Mienkotvorné médiá tradične šíria postoje a názory ktoré sú na hony vzdialené realite a zdravému rozumu. Politici a úradníci EU neprinášajú funkčné riešenia, dôvody nachádzame v deformačných aspektoch demokracie ako aj v osobnostných defektoch týchto ľudí.

Meno: V.,        Vek: 22,           Pohlavie: žena
1. Nemyslím si, že môžem posúdiť správanie Slovenskej republiky, ale mali by sme si triezvo uvedomiť, že nespasíme svet. Veľa ľudí mi hovorilo o tom, že svetové mestá veľkých krajín sú plné ľudí z rôznych kútov sveta, no zabudli pripomenúť, že sú tieto mestá dostatočne veľké pre rôzne kultúry. Neschvaľujem odmietavý postoj Slovenska voči migrantom, ale schvaľujem metódu, že problém by sa mal začať riešiť priamo v krajinách odkiaľ ľudia prichádzajú a tiež by sa ostatné arabské štáty v Perzskom zálive mali viac zaujímať o riešenie tohto problému.
2.V prvom rade si nemyslím, že médiá vedú nejaký boj proti migrantom. Na Slovensku, ale aj v iných štátoch Európskej únie je tiež plno pozitívnych správ o migrantoch a o ľuďoch, ktorí sa im snažia poskytnúť pomoc. Ide o to, že ľudia nevedia čo čítať a ako selektovať informácie, ktoré sa k nim dostávajú. O objektivite médií sa dá dlho polemizovať, keďže ju dokonca aj niektorí, ktorí sa médiám venovali celý život označili za nedosiahnuteľnú. Myslím si, že je predovšetkým na človeku aký názor si vytvorí na súčasnú situáciu okolo migrantov a médiá, či už v pozitívnom alebo negatívnom slova zmysle, tieto názory umocňujú a živia.
3. Jediného čoho sa v súvislosti s migrantmi obávam, je ich vplyv na extrémistické skupiny na Slovensku, ale aj v EÚ. Trochu paranoidne, no myslím si, že opodstatnene sa tiež obávam toho, ako ľahko sa do Európy môžu dostať ľudia, ktorí sa radia k IS.
4. Nemyslím si, že mám dostatočný prehľad na to, aby som navrhovala nejaké riešenie, no myslím si, že rovnako ako ľudské choroby, aj ľudské nezhody by sa mali riešiť už v zárodku, čo sa nestalo. Momentálne znášame následky ignorácie a nečinnosti. Akékoľvek riešenia by sa navrhovali, stále by sa do praxe zavádzali jedine tie, ktoré prinesú určitej skupine ľudí zisk.
5. Neviem si celkom predstaviť čo znamená pojem „európska kultúra“, keďže už dávno vidím v kultúrach európskych krajín vplyv iných, vzdialenejších kultúr. Myslím si, že niektoré znaky kultúry sa vymazať nedajú, iné už zasa dávno neexistujú. Takýto prílev migrantov do Európy vidím skôr ako koniec Shengenu, ktorý sa v súčasnosti stále viac omieľa. 


Meno: L.,         Vek: 22,           Pohlavie: žena
1. Ľudia sú oprávnene nervózni, keď vidia čo spáchali utečenci v iných krajinách. Ani bohaté arabské štáty im nechcú pomôcť a Slovensko nie je práve krajina čo má veľa na rozdávanie.
2. Nemyslím si, že úplne všetko sú pravdivé informácie, ale väčšina podľa mňa áno. A nevnímam to ako boj proti nim, pretože treba ukázať aj ich negatívnu stránku. 
 3. Áno, obávam sa najmä utečencov moslimského vierovyznania.
4. Navrhla by som aby lepšie preverovali utečencov a aby sa sem dostali len ľudia čo potrebujú naozaj pomoc a nie ekonomickí utečenci, ktorí chcú iba využiť situáciu a prípadní radikálni moslimovia, ktorí by chceli vyvolávať nepokoje. Tiež by som navrhla pomáhať najmä ženám s deťmi. A aby utečenci aj pracovali a nedostávali peniaze zadarmo.
5. Sčasti aj ako pravdivé, sú utečenci, ktorí túto situáciu chcú iba využiť. Pochybujem, že sa utečenci moslimského vierovyznania budú prispôsobovať našim tradíciám a kultúre. Už dopredu požadovali, že nesmú jesť bravčové mäso ani variť jedlá z bravčovej masti. Stačí sa pozrieť aj do iných európskych krajín kde žijú, postavili si tam mešity a presadzujú svoje práva. Ak bude pokračovať neustály masový prílev utečencov tak sa podľa mňa tieto tvrdenia o konci Európskej kultúry aj potvrdia. 

Meno: R.,        Vek: 24,           Pohlavie: muž
1. Politiku, ktorú zastáva Slovensko v problematike utečencov osobne schvaľujem a vítam. Keď sme vstupovali do EU v roku 2004 bola v spoločnosti predkladaná vízia rovnoprávneho postavenia štátov únie, čo podľa mňa osobne zahŕňa aj právo na rešpektovanie postoja štátu voči jednotlivým problémom a to nech by bol daný štát akokoľvek významný či veľký. Dnes sme však svedkami zastrašovania zo strany Nemecka, Francúzska a Belgicka v podobe sankcií a kvót, čo na jednej strane nepovažujem za prejav rovnoprávneho postavenia Slovenska v rámci EU, ale tiež aj, na strane druhej musím ako nesympatizant strany SMER-SD vyjadriť plnú podporu politikom vládnucej strany, ktorí výnimočne prekvapivo hája záujmy širšieho spoločenstva, akým je národ Slovenský.
 2.Správy z médií nikdy neboli, nie sú a nebudú objektívne, keďže ich tvoria ľudia v úzkych skupinách, čo sa značným spôsobom prejavuje na subjektívnom podtóne, ktorý možno cítiť vo väčšine takto zameraných článkov. Ja osobne vnímam médiá, ktoré sa v poslednej dobe sami vykresľujú ako ,,len sprostredkovateľov skutočnosti" ako hlavný zdroj napätia a šírenia dezinformácií. Osobne by som tento mechanizmus prirovnal k detskej hre ,,telefón", kedy radu vedľa seba sediacich detí pošepká nezainteresovaná osoba skutočnosť a oni si ju medzi sebou, jeden ku druhému sprostredkujú tak, až napokon posledný človek sediaci na kraji interpretuje informáciu, ktorá sa zväčša len veľmi vzdialene, ak vôbec, podobá skutočnej pôvodnej správe podanej nezainteresovanou osobou.
 3. Osobne sa cítim nepríjemne pri vidine toho, že by sa mi mali pod oknami premávať cudzinci istého vierovyznania, ktoré si nedokáže ctiť a vážiť niektoré princípy uznávané v našej kultúre a v spoločenstve. Ono vždy platilo latinské ,,Cujus regio, eus religio"(neviem, či je to správne napísané), ktoré sa však málokedy dodržiavalo. Naši turisti, a najmä ženy, museli vždy prísne dodržiavať pravidlá uznávané v tamojšej spoločnosti keď chceli čo i len prežiť dovolenku vo východných krajinách. Na druhej strane však neviem o tom, že by sa od utečencov, ktorí sa už nachádzajú na našom území úspešne podarilo vyžadovať dodržiavanie niektorých, pre nás bežných spoločenských noriem a pravidiel. (Napr. zaobchádzanie so ženami a pod.)
4. Ja osobne som spokojný s politikou pomoci utečencom no zároveň neprijímania imigrantov a kvót na nich stanovených EU, ktorú razia zatiaľ politici V4. Je však otázne, a toho sa veľmi obávam, že pod tlakom mocnejších z ,, rovných" štátov EU na slabšie to , nielen naši, ale aj všetci doposiaľ, podľa mňa racionálne uvažujúci politici vzdajú a podvolia sa tlakom.
5. Európska kultúra budovaná od čias Antiky, ak nie aj skôr, pretrvá tieto tlaky len dovtedy, pokiaľ ju jej zástancovia a predstavitelia budú ochotní a schopní chrániť a presadzovať. Je otázne, čo prinesie budúcnosť, ale v dejinách Európy sa s ,,intervenciou" východných kultúr do tej Európskej už stretáme a aj napriek tomu môžeme dnes hovoriť o slobodnej Európskej kultúre. Asi to teda celé nebude len v utečencoch...

Meno: A.,        Vek: 21,           Pohlavie: muž
1. Som toho názoru, že naša slovenská vláda by v prvom rade nemala tvoriť napätie medzi ľuďmi, rozdeľovať ich či využívať otázku utečencov na politickú kampaň. Druhá je však otázka povinných kvót. Ťažko niekomu prikázať koľko by mal či nemal zobrať utečencov. Plynie z toho len ďalšie napätie, ktoré živí aj zopár nešikovných vyjadrení z Bruselu. Prijatie utečencov by malo byť otázkou akejsi morálnej povinnosti, pretože nikdy nevieme kedy sa čo stane a budeme pomoc potrebovať my. 
2.V danej situácii je objektivita akýchkoľvek informácii na diskusiu. V zásade treba rozmýšľať hlavou a filtrovať informácie či z tábora proti utečencom alebo tábora pre prijatie utečencov. 
3. Utečencov sa neobávam. V zásade si myslím, že obe kultúry sa môže vzájomne obohatiť. Všetko sa dá ale musí vládnuť vzájomný rešpekt medzi oboma stranami. Je tu samozrejme aj otázka teroristov ale tí by s najväčšou pravdepodobnosťou prišli tak ako tak. 
4. V prvom rade treba príchod utečencov zdokladovať a vytvoriť z nich akúsi databázu. Následne treba selektovať utečencov na ekonomických, humanitárnych utečencov a taktiež teroristov (tí by boli riešení Súdom pre vojnové zločiny v Haagu). Na základe predtým stanovených dohôd by si každá krajina mala zobrať určitý počet utečencov do utečeneckých táborov. Utečenci by sa počas prechodnej doby mohli zdržiavať iba na území tábora (v rámci zamedzenia nepokojom). Deťom by sa malo poskytnúť v rámci tábora zmysluplné trávenie času, ženy a muži by sa mali venovať drobnej pracovnej činnosti najmä v rámci zmysluplného využitia času. V momente ako sa prílev utečencov zastaví, treba dať všetkým utečencom možnosť podania azylu v krajine podľa ich výberu. Krajiny by dostali za úlohu vyriešiť žiadosti o azyl a prijatých azylantov by si rozhodili podľa vlastných pravidiel (vždy by sa dával azyl celej rodine t.j Muž + Žena + Deti). V tom čase by už OSN malo vyjednať spoločný postup voči islamským radikálnym skupinám v domovských krajinách tak aby sa utečenci bez azylu mohli do krajín vrátiť a pod krátkodobým patronátom OSN začať v krajinách nový život. 
5. Pokiaľ sa kultúry dokážu navzájom rešpektovať tak nevidím problém, zániku jednej či druhej kultúry. Všetko je otázka obojstrannej tolerancie.  

Ďakujeme všetkým, ktorí boli ochotní odpovedať
na naše otázky!

Zdroj obrázku: http://img.mediacentrum.sk/gallery/630/1853719.jpg (11.09.2015)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Auto Scroll Stop Scroll